Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ نقدی بر مقاله زبان قرآن گفتاری یا نوشتاری

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 227 تا 254)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، زبان قرآن، زبان، نوشتاری، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، مقاله زبان قرآن گفتاری، نظریه‌ی گفتاری بودن زبان قرآن، آیه‌ی تطهیر، پیامبر، اقتضای حال پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله

خلاصه ماشینی: "ثالثا، به طور قطع، وقتی خطیبی حکیم در کلام خود التفاتی را معمول می‌کند و خطاب خود را از مخاطبانی به مخاطبان دیگر منصرف می‌سازد، تعمدی دارد؛ رابعا، این ایراد که خدا می‌توانست آیه‌ی تطهیر را پس از اتمام آیات مربوط به همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نازل کند، با فرض نوشتاری دانستن زبان قرآن نیز باقی است؛ یعنی می‌توان گفت: چرا آیه‌ی تطهیر پس از اتمام آن آیات نیامده است؟ خامسا، نویسنده آیه‌ی تطهیر را دلیل بر گفتاری بودن زبان قرآن قرار نداده‌است تا جای طرح این سخن باشد که ملازمه‌ای میان آن دو نیست؛ بلکه آن را به عنوان یک‌نمونه از آیاتی که با نظریه‌ی مورد بحث تفسیر مناسب می‌پذیرد، آورده‌است؛ بنابراین چنین مواردی نه نظریه‌ای را اثبات می‌کند و نه رد؛ نظیر پدیده‌ی شب و روز که هم با نظریه‌ی زمین‌مرکزی بطلمیوسی و هم با نظریه‌ی خورشیدمرکزی کپرنیکی تفسیر شدنی است. نویسنده اگر بر گفتاری بودن زبان قرآن تأکید دارد؛ به این دلیل است که در عصر نزول امیت و بی‌سوادی بر محیط وحی سایه‌افکن بوده و خط و کتابت رواج و فراگیری نداشته‌است تا بر اثر آن سبکی متمایز از گفتار به نام سبک نوشتاری ظهور یابد و خداوند تصریح دارد که قرآن را به لسان عربی معهود و رایج در میان عرب نازل کرده‌است؛ اما ناقد محترم چه دلیلی بر نوشتاری بودن زبان قرآن عرضه می‌کند؟ البته در مطاوی سخنان وی دو دلیل به چشم می‌خورد که در ادامه طرح و نقد می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.