چکیده:
هدف اساسی این پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهرستانهای مغان است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری متشکل از کلیه اعضای هیات علمی و دانشجویان در سال 1387 به ترتیب به تعداد 100 نفر،3460 نفر که با استفاده از جدول مورگان، نمونه آماری به ترتیب 80 و800 نفر از طریق روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی می باشد . برای جمع آوری اطلاعات ازدو نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها به ترتیب 72/0 و 77/0 محاسبه شده بود استفاده گردید. برای آزمون فرضیه ها از همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان می دهد که بین خلاقیت اعضای هیات علمی و اثربخشی آموزشی و پژوهشی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان تفاوت وجود دارد و همچنین اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان متفاوت است .(05/0p<)
خلاصه ماشینی:
"com) - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی -Creativity -Effectiveness -Eductional -scrutiny -University faculty مقدمه از آنجا که آموزش عالی در تمامی جوامع، اصلی ترین عامل تحول و پیشرفت جامعه محسوب می شود و دانشگاهها به عنوان عامل اجرایی آموزش عالی نقش مؤثری در توسعه منابع انسانی دارند و این نقش غیر قابل انکار است، همچنین با توجه به نقش دانشگاهها بایستی اعضای هیأت علمی آن از شایستگی و توانایی زیادی برخوردار باشد تا در امر پژوهش، تفحص و توسعه دانش و معرفت اثربخش باشند.
در مطالعات مختلف ، حیطه های متفاوتی برای سنجش خلاقیت و اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی مطرح شده است که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می گردد : تامپسون 1 (2000) در تحقیق خود ارتباطات باز و آزاد را باعث درهم شکستن ساختارهای سلسله مراتبی می داند که این خود به خطر پذیری بیشتر درون سازمان و در نهایت به افزایش خلاقیت منتهی می شود.
سوال اصلی پژوهش این است که آیا بین خلاقیت اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی مغان و اثر بخشی آموزشی و پژوهشی آنان رابطه وجود دارد؟ اهداف تحقیق 1- تعیین رابطه خلاقیت اعضای هیأت علمی با اثربخشی آموزشی آنها ..
بحث و نتیجه گیری در تحقیق حاضر ارتباط میان خلاقیت اعضای هیأت علمی با اثربخشی آموزشی و پژوهشی آنها در دانشگاه های آزاد اسلامی شهرستانهای مغان مورد بررسی قرار گرفت، نتایج حاصل از فرضیه شماره 2 و 1 نشان داد که بین خلاقیت و اثربخشی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی رابطه معنی داری وجود دارد."