چکیده:
دانش به عنوان منبع اصلی سازمان ها تلقی شده و به عنوان یک سرمایه مطرح است. انتقال، خلق و بکارگیری دانش مستلزم وجود فرهنگ سازمانی است و دانشگاهها به عنوان سازمان های تولید کننده دانش می بایستی از این امر بهره مند باشند.هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی می باشد.جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده که تعداد آنها در زمان انجام تحقیق 310 نفر می باشد. نمونه گیری روش طبقه ای منظم و از میان اساتید گروهها و رشته های مختلف بوده و تعداد 70 نفر مطابق با جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های فرهنگ سازی و مدیریت دانش استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی ( آزمون کای اسکوئر و ضریب همبستگی) استفاده شده است. نتایج این تحقیق توصیفی که به روش پیمایشی انجام شده است نشان می دهد که بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که رسالت سازمانی دارای بالاترین ضریب همبستگی و تولید دانش کمترین ضریب همبستگی را داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج این تحقیق میدانی که بر روی مدیران دانشگاه انجام شده است نشان می دهد که میان فرهنگ سازمانی و درونی سازی و برونی سازی مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد (قلی زاده،1383، 1).
در جدول زیر محورهای هر یک از متغیرهای مستقل که برای سنجش آنها در پرسش نامه، سؤال مطرح شده است، درج گردیده که عبارتند از: جدول شماره1 : محورهای خرده مقیاس های فرهنگ سازمانی خرده مقیاس محورهای سنجش شده سازگاری سازمانی ارزش های بنیادین، توافق هماهنگی، پیوستگی، رضایت شغلی، امنیت شغلی، بلوغ سازمانی انعطاف پذیری سازمانی یادگیری سازمانی، ایجاد تغییرات، تربیت نیروی انسانی مشارکت سازمانی توانمندی، تیم سازی، انگیزش، توسعه و قابلیت ها رسالت سازمانی جهت گیری استراتژیک، اهداف و مقاصد، چشم انداز تصمیم گیری ها برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از روش آمار توصیفی ( توزیع فراوانی، درصد) و آمار استنباطی (آزمون کای اسکوئر) و ضریب همبستگی پیرسون با توجه به رتبه ای بودن متغیرهای تحقیق و رگرسیون چند متغیره ( گام به گام) استفاده شده است.
برای تعیین و تبیین مؤلفه های مدیریت دانش بر فرهنگ سازمانی از آزمون رگرسیون گام به گام استفاده شده است که نتایج آن در جدول زیر مشخص است: مؤلفه مدیریت دانش گام منابع تغییرات متغیر پیش بین R تعیین ضریب F سطح معناداری ضریب بتا تولید دانش 1 مشارکت سازمانی 519/0 412/0 27/38 000/0 519/0 2 مشارکت سازمانی سازگاری سازمانی 610/0 473/0 45/32 000/0 307/0 314/0 سازماندهی دانش 1 سازگاری سازمانی 786/0 540/0 121/65 000/0 786/0 2 سازگاری سازمانی رسالت سازمانی 731/0 566/0 190/40 000/0 482/0 237/0 توزیع و نشر دانش 1 سازگاری سازمانی 647/0 319/0 292/42 000/0 647/0 2 رسالت سازمانی انعطاف پذیری سازمانی 547/0 424/0 25/38 000/0 258/0 272/0 کاربرد دانش 1 انعطاف پذیری سازمانی 629/0 427/0 12/45 000/0 629/0 2 رسالت سازمانی 682/0 464/0 67/36 000/0 320/0 415/0 4- تبیین و تفسیر یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که بین مؤلفه های فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."