چکیده:
فساد اداری به طور مستقیم بر کارآیی نظام اداری، مشروعیت نظام سیاسی و مطلوبیت نظام فرهنگی و اجتماعی اثرات نابهنجاری دارد، اندیشمندان دیدگاه های مختلفی برای مدیریت فساد ارائه کرده اند، یکی از این دیدگاه ها مدیریت شیشه ای است که بر اساس آن فناوری اطلاعات، کلید اصلی کنترل فساد تصور می شود، در این پژوهش به بررسی این دیدگاه پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش ادارات شهرداری جنوب استان آذربایجان غربی می باشد. ابزار گردآوری داده ها برای دولت الکترونیک پرسشنامه استاندارد تورس، پینا و رویود بوده و برای سلامت اداری از پرسشنامه استاندارد دکتر قرضاوی استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از آزمون های آماری کلموگروف- اسمیرنوف و آزمون همبستگی اسپرمن استفاده شده است و نتیجه گرفته شد که، فناوری اطلاعات نه تنها اثر قابل ملاحظه ای بر مدیریت فساد ندارد، بلکه در برخی موارد خود فرصت های جدیدی را برای فساد ایجاد می کند. بنابراین برای استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای مبارزه با فساد، باید به عوامل دیگری نیز توجه کرد.
کلیدواژگان: دولت الکترونیک، سلامت اداری، نظام اداری کشور
خلاصه ماشینی:
"در ارتباط با موضوع این پژوهش تحقیقاتی در ایران و خارج از کشور انجام شده است که می توان به موارد ذیل اشاره کرد: حسین علی کوهستانی (1380) و حبیب اله شجاعی فر به بررسی شغلی و رابطه آن با تعهد سازمانی پرداخته اند و نتیجه گرفته اند که بین رضایت شغلی مدیران و تعهد سازمانی آنان رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
دانیالی و مردانی(1388) با انجام پژوهشی نشان دادند که بین شاخص های مدیریت کیفیت(مشتری مداری، مشارکت محوری و بهبود مستمر) و انواع تعهد سازمانی می یر و آلن(تعهد عاطفی، عقلانی و هیجانی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه رابطه معنی داری وجود دارد.
عدد حاصل، با عدد محاسبه شده در جدول نمونهگیری تصادفی کرجسی- مرگان (Krejci & Morgan, 1970) نیز تقریبا همخوانی دارد: یافتههای پژوهش در این بخش شاخص مشتریمداری و رابطه آن با تعهد سازمانی می یرـ آلن از دیدگاه کارکنان و اعضای هیأت علمی محاسبه و سپس، با استفاده از آزمون های آماری مربوطه تجزیهوتحلیل شدند.
088/23- با توجه به داده های جدول شماره (1) بین میزان مشتری مداری از نظر استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه با 371/7-=t و 000=p در سطح 05/0< p تفاوت/ معنی داری وجود دارد و بین اعضای نمونه آماری از نظر جنسیت، سن و سابقه خدمت پیرامون مشتری مداری تفاوت معنی داری مشاهده نشد."