خلاصه ماشینی:
قرار بود این زبانها در کنار زبان انگلیسی در مدارسی که امکانات لازم را دارند ارائه شوند و بهتدریج گسترش یابند اما در عمل پیشبینیها محقق نشد و زبانهای غیرانگلیسی در حال حاضر فقط در تعداد معدودی از مدارس تدریس میشود.
بهعبارت دیگر، تا چه حد جایگاه این زبانها در مقایسه با زبان انگلیسی در سیاستگذاریها لحاظ شده است؟ آیا امکانات کافی (کتاب و معلم) در مناطق آموزشی فراهم بوده است تا گسترش براساس پیشبینیها محقق شود؟ حقانی: یکی از اسناد بالادستی درخصوص سیاستگذاریها نقشۀ جامع علمی کشور است که میتوانست نقش زبانهای خارجی را برجسته کند.
مشخص نیست چرا آموزشوپرورش این زبانها را برای آموزش انتخاب کرده است، چه نگاهی به این زبانها وجود دارد و چرا زبان انگلیسی را ادامه میدهد؟ ما در جریان تولید راهنمای برنامة درسی بهدنبال خطمشیها میگشتیم و اینکه چرا چنین اتفاقاتی افتاده است.