چکیده:
در این مقاله به تعیین عوامل مرتبط با مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
پرداخته شده است. یک مطالعه پیمایشی از نوع همبستگی میباشد و سوال اصلی این تحقیق این است
که: عمدهترین عوامل مرتبط با مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز کدامها
هستند؟ جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز هستند که 25611 نفر
اعلام شده است. از این تعداد 386 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده
به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، که عبارتند از 195 نفر مرد و 189 نفر زن با میانگین سنی 23 سال
که 67 نفر متاهل و 319 نفر مجرد بودند. برای اندازهگیری متغیر مشارکت اجتماعی 13 سوال 6
گزینهای، متغیر هویت اجتماعی 7 سوال 5 گزینهای و متغیر رضایت از خدمات دانشگاه 10 سوال 5
انجام spss گزینهای با استفاده از طیف لیکرت بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارآماری
تست استفاده شده است. یافتهها نشان t ، شد و از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیلواریانس
داد بین هویت اجتماعی، رضایت از خدمات دانشگاهی، با مشارکت اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد
و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان بر اساس جنسیت آنان متفاوت است و مشارکت اجتماعی دانشجویان پسر بیشتر از دختر است.
The aim of this research is to determine the factors related to social participation of Tabriz Azad university students. Social participation is a sense of belonging and collective effort of community in order to achieve a fair social system. The sample population of the study is 25611Tabriz Azad university students that 386 of them are chosen as a statistical sample by Corcoran formula and simple random sampling method. The research method is survey and a researcher-made questionnaire that has acceptable reliability and validity was used. Data were analyzed by SPSS software, Pearson correlation tests, t-test, and variance. The results showed that there is relationship between social identity, satisfaction of university services and social participation of students, social participation of students is different based on their sex, and social participation of female students is more than male students.
خلاصه ماشینی:
" از آنجا که مشارکت اجتماعی دانشجویان به صورت کمی و جنسیت به صورت کیفی دو حالته سنجیده شده است بنابراین از آزمون t مستقل استفاده کرده و براساس اطلاعات جدول شماره (5) ملاحظه کردیم متوسط نمره مشارکت اجتماعی دانشجویان پسر برابر 21/45 با انحراف استاندارد 88/24 و دانشجویان دختر برابر 83/35 با انحراف – استاندارد 37/22 به دست آمده است که طبق معیار 881/3=t و 000/0=p نتیجه میشود اختلاف میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان براساس جنسیت معنیدار است، زیرا سطح معنیداری از 05/0 کمتر است.
جدول شماره (5): مقایسه مشارکت اجتماعی دانشجویان براساس جنسیت آنان متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد آزمون t درجه آزادی سطح معنیداری مشارکت مرد 195 21/45 88/24 88/3 382 000/0 زن 189 83/35 37/22 از آنجا که مشارکت اجتماعی دانشجویان به صورت کمی و جنسیت به صورت کیفی دوحالته سنجیده شده است، بنابراین از آزمون t مستقل استفاده کرده و براساس اطلاعات جدول شماره (5) ملاحظه کردیم متوسط نمره مشارکت اجتماعی دانشجویان پسر برابر 21/45 با انحراف استاندارد 88/24 و دانشجویان دختر برابر 83/35 با انحراف – استاندارد 37/22 به دست آمده است که طبق معیار 881/3=t و000/0=p نتیجه میشود اختلاف میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان براساس جنسیت معنیدار است زیرا سطح معنیداری از 05/0 کمتر است."