چکیده:
رویکرد موضوع این پژوهش، بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان دانشگاه تبریز میباشد. هدف از این تحقیق، تعیین برخی عوامل مرتبط با تقویت و یا تضعیف دینی و نیز شناخت برخی عوامل مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشد. در این بررسی، از روش پیمایش میدانی و کتابخانهای و با استفاده از پرسشنامهای کتبی نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شده است. نمونه موردنظر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، از جامعه آماری نزدیک به 13000 نفر محاسبه گردیده که نهایتا حجم نمونه 373 نفر محاسبه شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر، رگرسیون چندمتغیره، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز واریانس تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد: عوامل فردی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشند. گروه دوستان و الگوی انتخابی، تأثیر زیادی بر تقویت یا تضعیف اعتقادات دینی دانشجویان دارند. و همچنین عدم رضایت از مسئولین و اولیای مذهبی، موجب کاهش میزان دینداری دانشجویان میشود. نهایتا، متغیرهای گروه دوستان، گروه مرجع، جنسیت، و سن با میزان دینداری دانشجویان رابطه خطی رگرسیونی دارند و 5/87 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند.
The subject of this research is to study some psychological and social factors associated with religiosity rate of Tabriz university students. The aim of this study is to determine some factors related to religious intensiveness and weakness. In this study, field survey, library methods and questionnaire were used to collect data.
The sample computed by Cochrane sampling formula among nearly 13000 people, is 373 people. The data were analyzed by path analysis, multiple regression, Pearson test, T-test and ANOVA. The results show that individual factors associated with the students’ religiosity. Friends and selected patterns have great impact on the intensity or weakness of religious beliefs of students. Also, dissatisfaction of officials and religious authorities reduce the amount of religiosity of students. Finally, variables of friend group, reference group, age and sex have linear regression equation with the rate of student religiosity and clarify 87.5 percent of variation of dependent variable.
خلاصه ماشینی:
"در تحقیق حاضر در پی آنیم که با روش علمی و مبتنی بر مشاهدات مستقیم، برای مسائل زیر پاسخ منطقی بیابیم: 1- میزان دینداری دانشجویان چه قدر است؟ 2- چه عواملی با تضعیف یا تقویت اعتقادات دینی دانشجویان مرتبط است؟ پیشینهی تجربی در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است که ذیلا به برخی از این تحقیقات اشاره میشود: بلالی، اسماعیل، تحقیقی با عنوان سنجش گرایش دینی دانشجویان دانشگاه تبریز و بررسی نقش یادگیری اجتماعی در آن، در سال 1377 انجام داده است.
بررسی جایگاه دین در ساختار فکری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از دیگر پژوهشهایی است که در مورد نگرش به دین و نقش آن در ساختار فکری دانشجویان توسط مختاری در سال 1380 انجام یافته است که بر اساس نتایج این تحقیق عوامل فردی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشد.
در تحقیق دیگری که توسط بالایی تحت عنوان سنجش گرایش دینی دانشجویان روزانه دانشگاه تهران و بررسی نقش یادگیری اجتماعی در سال 1377 انجام یافته، مشخص شده است که بین وضعیت تأهل و ابعاد اعتقادی و گرایش به دین رابطه معنیداری وجود دارد(بالایی، 1377).
مطالعه زیمل، لوئیس ورث و پارک، تأثیر محیطهای شهری و روستایی را بر حیات روانی– اجتماعی افراد نشان می دهد، پیمایشهای انجام شده در چندین کشور دیگر نیز، تفاوت آشکاری را بین شهری و یا روستایی بودن با گرایش دینی افراد، گزارش کردهاند؛ هر چقدر جامعه بزرگتر باشد، سطح رعایت امور مذهبی پایینتر است."