چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، توصیف میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی توسط زنان و تحلیل اجتماعی مؤثر بر آن میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردیده و برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق333 نفر از زنان شاغل همسردار شهرستان سراب بوده است که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده و براساس فرمول نمونهگیری کوکران با حجم نمونهای برابر 152 نفر از آنان، به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. متغیر وابسته تحقیق «میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی» بوده است که رابطه آن با برخی از متغیرهای اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی ابزاری نظیر فعال، پرانرژی، مستقل، پرخاشگر، مدیر، قوی و توانا به مردان و ویژگیهای شخصیتی بیانی یا روحیهبخش نظیر عاطفی، حساس، جذاب، آرام، صبور، مضطرب، وابسته به دیگران و نگران به زنان نسبت داده شدهاند. همچنین مشخص گردید که بین حمایت اجتماعی سازمان، شبکه روابط اجتماعی، تعهد به نقش، سطح تحصیلات همسر، سابقه کار و سن زنان با میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی رابطه معنادری وجود داشته است و طبق آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره، عدم حمایت اجتماعی سازمان و عدم تعهد به نقش، سابقه کار و سن زنان بر میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی زنان تأثیرگذار بودهاند.
The purpose of this study was to describe the acceptance of gender stereotypes by women and effective social analysis on it. The study was conducted using surveys and questionnaires contrived by the researchers. Dependent variable of this study is "acceptance of gender stereotypes" that its association with some social variables as independent variables has been investigated. Results show that personality traits such as active, energetic, independent, aggressive, tactful and strong are attributed to men and emotional personality factors such as sensitive, attractive, quiet, patient, anxious and dependent are attributed to women.
It was recognized that there is a meaningful relationship between social support of the organizations, social relations network, and commitment to the role, education level of husbands, experience and age and acceptance of gender stereotypes
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دقیقتر این تحقیق به دنبال پاسخگویی به سئوالات زیر میباشد: 1- آیا بین متغیرهای اجتماعی نظیر شبکه روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی سازمان و تعهد به نقش، میزان تحصیلات خود فرد و همسر ، میزان درآمد همسر با میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی رابطهای وجود دارد؟ 2- در نهایت چه عوامل اجتماعی بر میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی تأثیر میگذارند؟ 2- تعریف مفاهیم و متغیرها 2-1- کلیشههای جنسیتی 1 : کلیشههای جنسیتی مجموعهای سازمانیافته از باورها درباره خصوصیات همه اعضای گروهی خاص است.
جدول شماره (4): ضریب همبستگی چندگانه برای تبیین میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی شکل ضریب همبستگی چندگانه ضریب تبیین ضریب تبیین خالص اشتباه معیار برآورد معیار دوربینواتسون شبکه روابط درامد همسر تعهد به نقش 216/0 326/0 395/0 047/0 106/0 156/0 040/0 094/0 139/0 973/15 518/15 129/15 841/1 13- نتیجهگیری براساس یافتههای تحقیق حاضر مشخص گردید که متناطر با عقاید قالبی و کلیشههای رایج در فرهنگ ملی و بومی شهرستان سراب درباره ویژگیهای شخصیتی زنان مطابق با نتایج پژوهشهای پیشین، زنان مورد بررسی این تحقیق نیر براین باور بودند که برخی از ویژگیهای ابزاری یا سازمانده (نظیر پرخاشگر و عصبی بودن، قدرت مدیریت و رهبری داشتن، قوی و توانا بودن، فعال و پرانرژی بودن، و مستقل و متکی به خود بودن) عمدتا از خصایص مردانه است درحالی که برخی ویژگیهای بیانی یا روحیه بخش(نظیر عاطفی و حساس بودن، جذابیت، صبور و آرام بودن، مضطرب و نگران بودن و وابستگی به دیگران داشتن) ویژگیهای زنانه محسوب میگردند."