چکیده:
هدف پژوهش حاضر عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان در شهر بیلهسوار میباشد. پس از طرح سئوال آغازین و ارائه اهداف پژوهش، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریههای جامعهشناختی ارتباطات و ترکیبی از رویکردهای مبانی نظریه استفاده و خشنودی، نظریه گرایش فیش باین - آیزین، نظریه سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی و ... با توجه به موضوع و اهداف تحقیق انتخاب گردید و فرضیات این پژوهش از مدل تئوریکی فوق اقتباس شد. این فرضیات رابطه گرایش دانشجویان را با عوامل اجتماعی میآزماید. جهت بررسی فرضیات مطرح شده 201 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به صورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و با استفاده ازروش تحقیق پیمایشی به منظور آزمون تحلیلی روی نمونه مورد نظر پرسشنامهای با انواع سئوالات وگویهها طراحی گردید. سپس میزان روائی و اعتبار این وسیله اندازهگیری برآورد گردید. مقدار آلفای کرونباخ که دلالت بر میزان روائی و پایداری درونی گویهها در داخل مقیاس دارد حدود 78 درصد برآورد گردید که این مقدار نشانگر اعتبارکافی برای ابزاراندازهگیری است. نتایج تحلیل آماری نشان میدهد که متغیرهای جنس، میزان دینداری، رضایت دانشجو ازبرنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان، اعتماد دانشجو به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی، میزان سرمایه اجتماعی، هویتپذیری اجتماعی و رضایت از خدمات شهری با متغیرگرایش به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیداری دارند و این نتایج فرضیات تحقیق را مورد تأیید قرار دادند.
The purpose of the present study is to examine the effective factors on the orientation of the students of the Islamic Azad University of Bilesavar to television programs of Azerbaijan Republic.The theoretical framework of the study is based on the sociological theories of communication. The research method is survey and 201 students were selected as participants using stratified sampling. The contrived questionaire was designed as a research instrument which its validity was estimated as 78 percent. The results show that there is a meaningful relation between variables such as gender, rate of religious practice, stdents' satisfaction of television programs' of Azerbaijan, students' confidense to hommade programms, social identification, rate of social capital and satisfaction of urbane servises with the orientation to television programs of azerbaijan
خلاصه ماشینی:
"بر اساس اطلاعات جدول (5-4) ملاحظه میشود که طبق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مقدار 52/0 F= با سطح معنیداری 32/0sig= محاسبه شده است که به دلیل بزرگتر بودن سطح معنی داری از 05/0 نشانگر این است بین وضعیت اشتغال دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیدار وجود ندارد.
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-6) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین میزان دینداری و گرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معکوس معنیدار وجود دارد.
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-7) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین رضایت از خدمات شهری دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معکوس معنیدار وجود دارد.
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-8) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین اعتماد دانشجویان به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معنیدار معکوسی وجود دارد.
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-10) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین هویتپذیری اجتماعی دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان و رابطه معکوس معنیدار وجود دارد.
بر اساس اطلاعات ردیف اول جدول شماره (5-11) و مطابق با آزمون ضریب همبستگی پیرسون ملاحظه میشود که بین میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان وگرایش دانشجویان به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیدار وجود دارد."