چکیده:
در این مقاله به دنبال مطالعه و تعیین میزان تعهد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشیم به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که چه عواملی تعهد اجتماعی را در بین دانشجویان تحت تأثیر خود قرار میدهد؟ بر این اساس فرضیههایی از دیدگاههای نظری کارکردگرایی و کنش متقابلگرا، کوشمن، بلومبرگ، بکر، پارسنز، متیوو زیاک و همچنین از مطالعات و تحقیقات پیشین جهت تبیین تعهد اجتماعی استنتاج گردیده است. روش کار ما در این تحقیق پیمایش است و تکنیک جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه میباشد از روش اسنادی نیز برای جمعآوری متون نظری و پیشینه تجربی استفاده نمودهایم. جامعه آماری ما در این بررسی کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشد که تعداد کل آنها 27037 نفر است که در سال تحصیلی90 - 1389 در این دانشگاه مشغول به تحصیل میباشند، از این تعداد طبق فرمول کوکران و برحسب واریانس بهدست آمده از پیشآزمون پرسشنامه، حجم نمونه آماری ما به تعداد400 نفر از دانشجویان این دانشگاه محاسبه و انتخاب شد. که نمونهگیری در مرحله اول به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم بوده، که از طریق این شیوه نمونهها را بین دانشکدههای مختلف دانشگاه بهطور متناسب به تفکیک دانشکده و جنسیت پاسخگویان تقسیم نموده، آنگاه با استفاده از شیوه تصادفی ساده در میان دانشجویان دانشکدههای این دانشگاه از طریق پرسشنامه اقدام به جمعآوری اطلاعات شده است. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است و مشخص شد که پرسشنامه مورد استفاده به لحاظ اعتبار و پایایی در سطح بالایی قرار دارد. برای آزمون فرضیهها از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین(T. test) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردیده و در نهایت برای تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با میزان تعهد اجتماعی از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج حاصله از آزمون فرضیهها نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین متغیرهای رضایت اجتماعی، جنس، سن و نوع دانشکده بهعنوان متغیرهای مستقل و تعهد اجتماعی بهعنوان متغیر وابسته تحقیق میباشد.
This research tries to answer this question that what kind of factors may
influence the social commitment among students? Accordingly, hypotheses
from theoretical views of functionalism and interactionism of Koshman,
Bloomberg, Becker, Parsens, Mathew, and Ziac, and also the previous studies
and researches have been extracted to describe social commitment. The
research method is the survey, and data were collected by questionnaire. The
documentary method is also used for collecting of theoretical texts and
experimental history. The statistical society in this research is all students of
Islamic Azad University of Tabriz who are totally 27037 students from whom 400
students were selected as statistical sample using Kokran formula and variance
obtained from pre- test questionnaire. The sampling in the first step was
randomly classified by which the samples were divided into faculty and gender
of respondents among different faculties of university. Then simple random
method was used to determine the sample among students of faculties of
university. Pearson correlation coefficient, mean difference test (t-test) and one
– side variance analysis test used were used for hypotheses testing, and to
determine social factors related to the rate of social commitment, the multiple
regression analysis was used. The result obtained from hypotheses testing
shows that there is a significant relationship between social satisfaction,
gender, age and type of faculty as independent variables, and social
commitment as dependent variable of the research
خلاصه ماشینی:
"در این راستا ما در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سؤال هستیم که چه عواملی تعهد اجتماعی را در بین دانشجویان تحت تأثیر خود قرار میدهد؟ مبانی نظری تالکوت پارسنز 1 پارسونز در بحث خود پیرامون چگونگی مبادله بین خرده نظامها، تعهد را بهعنوان خروجی خرده نظام فرهنگی که در پی اجتماعی شدن افراد بهدست میآید و وارد دیگر خرده نظامها در نظام اجتماعی میشود معرفی نموده است(توسلی، 1369: 254).
(مقایسه شود: سرایی، 1372: ص 137) 27037 N= : تعداد جامعه آماری 24/0 S2 = : برآورد واریانس متغیر وابسته تعهد اجتماعی(بهدست آمده از پیش آزمون) 96/1 t= : ضریب اطمینان 05/0 d=: فاصله قابل قبول شیوه نمونهگیری در مرحله اول به صورت تصادفی طبقهای متناسب بوده، که از طریق این شیوه نمونهها را بین دانشکدههای مختلف دانشگاه بهطور متناسب به تفکیک دانشکده و جنسیت پاسخگویان تقسیم نموده، آنگاه با استفاده از شیوه تصادفی ساده در میان دانشجویان دانشکدههای مختلف از طریق پرسشنامه اقدام به جمعآوری اطلاعات شده است.
یافتههای تحلیلی جدول شماره)1(: نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق متغیرها سطح سنجش F T پیرسون سطح معناداری سن فاصلهای ـ ـ 116/0 021/0 میزان درآمد خانواده فاصلهای ـ ـ 023/0 - 710/0 اعتماد اجتماعی فاصلهای ـ ـ 034/0 - 050/0 رضایت اجتماعی فاصلهای ـ ـ 490/0 000/0 جنسیت اسمی(دوشقی) ـ 231/3 ـ 001/0 وضعیت تأهل اسمی(دوشقی) ـ 531/1 ـ 126/0 وضعیت اشتغال اسمی(دوشقی) ـ 495/1 ـ 136/0 نوع دانشکده اسمی(چند شقی) 134/8 ـ ـ 000/0 پایگاه اجتماعی اسمی(چند شقی) 817/0 ـ ـ 557/0 با توجه به جدول شماره 1 نتایج زیر در خصوص فرضیات تحقیق بهدست آمد: برای آزمون رابطه بین تعهد اجتماعی و جنسیت، با توجه به سطح سنجش متغیرها از آزمون تی مستقل استفاده شده است."