چکیده:
جامعهشناسان براین باورند که هویت امری اجتماعی-تاریخی است و در طول زمان نیروهای متفاوتی در ساخت آن نقش دارند. در جوامع سنتی مذهب، خانواده و قومیت از مهمترین عوامل مؤثر بر هویت افراد محسوب میشدند، اما در جوامع مدرن عواملی مانند سرمایه فرهنگی که دستآورد خود افراد جامعه است، هویت آنها را بر میسازد. بنابراین امروزه سرمایه فرهنگی تأثیر زیادی بر شکلگیری هویتهای جمعی دارد. پژوهش حاضرتلاشی است در راستای تبیین رابطۀ سرمایه فرهنگی دانشجویان باشکلگیری ابعاد هویت جمعی تحت تأثیر قومیت آنها. برای نیل به این هدف چارچوب نظری این پژوهش، به کمک تلفیقی از نظریات کاستلز، گیدنز و تامپسون تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه کردستان درسال تحصیلی 90–1389 میباشدکه با استفاده ازفرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای نسبی 300 نفر از آنها انتخاب گردید. نتایج پژوهش گویای آن است که در میان دانشجویان کرد، سرمایه فرهنگی بیشترین ضریب همبستگی را با هویت قومی دارد و در میان دانشجویان غیر کرد، بیشترین ضریب همبستگی سرمایه فرهنگی در رابطه با هویت جهانی است.
Social scientists believe that identity is a social-historical issue and at different times different forces involved in making it. In traditional societies, for example, a series of factors such as religion, family and nationality arethe most important that influence individual identity but in societies that have experienced modernity, factors make individuals' identity which are self-achievement such as cultural capital. So today, cultural capital has a great influence on the formation of collective identities. This research is an attempt to explain the relationship between students' cultural capital and the formation of their collective identity.In line with this goal, theoretical framework of the research was developed by the combination of the ideas of Castells, Giddens and Thompson. The population of the study consisted of the KurdistanUniversity students in the academic year 89-90, that using Cochran formula and relative sampling method 300 of whom were chosen. The results show that there is a meaningful relationship between social capital and dimensions of collective identity.
خلاصه ماشینی:
"بخش دیگر تحقیق مربوط به این مسأله است که در کشوری مانند ایران که متشکل از چند قوم متفاوت است و هنوز برجستگی قومی در میان برخی از این قومیتها (مانند قوم کرد) به چشم میخورد، تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت جمعی این قومیتها چگونه است؟ یکسان است یا متفاوت؟ به عبارت دیگر، تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت جمعی کردها که یکی از بزرگترین بلوکهای قومی خاورمیانه به شمار میآیند و به دلایلی مانند پیشینه سیاسی- تاریخی، جمعیت زیاد، حضور منسجم در چهار کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه، قدمت نشانگرهای فرهنگی، داشتن شبکههای تلویزیون ماهوارهای کردی، شکلگیری اجتماعات مجازی قومی، داشتن دولت خودمختاری در عراق و بینالمللی شدن مسأله کرد نسبت به سایر اقوام ایرانی دارای برجستگی قومی هستند(قادرزاده، 1388) و هنوز هم این برجستگی قومی در مناطق کردنشین احساس میشود، چگونه است؟ آیا تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت جمعی کردها همانند تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت جمعی سایر افرادی است که در آنها و در مناطق آنها برجستگی قومی ملموس نیست؟ آیا افرادی که سرمایه فرهنگی بالایی دارند و برجستگی قومی در مناطق آنها ملموس است (مانند دانشجویان کرد) با افرادی که سرمایه فرهنگی بالایی دارند، ولی برجستگی قومی در مناطق آنها ملموس نیست مانند دانشجویان تهرانی، اصفهانی، شیرازی، سمنانی، به لحاظ داشتن سطوح و ابعاد هویت جمعی با هم تفاوت دارند؟ و در صورت داشتن تفاوت، کدام بعد هویت جمعی در هر کدام از این گروهها غالب است؟ بنابراین پژوهش حاضر علاوه بر سنجش میزان سرمایه فرهنگی، ابعاد هویت جمعی وهمبستگی میان آن دو، به بررسی نقش «برجستگی قومی افراد» بر «رابطه تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت جمعی آنها» میپردازد و نقش قومیت را به عنوان یک متغیر مداخلهگر در این رابطه مورد بررسی قرار میدهد."