چکیده:
شهرداری در عرف جهانی بعنوان مظهری از دولت به شمار می آید. این ارگان مردمی موثرترین نهاد شهری وظایف و خدمات گسترده ای بعهده دارند که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه چهارم توسعه بر حیطه این وظایف افزوده خواهد گردید.
یکی از متداولترین مشکلات در شهرداریها عدم اتمام بموقع پروژه و تاخیر در اجرای آنهاست. بطوریکه اگر بهره برداری از پروژه ها با تاخیر مواجه شوند، ضمن اتلاف سرمایه های ملی، برخی از آنها توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست خواهند داد. به همین منظور، جهت شناسایی عوامل موثر در تاخیر پروژه های عمرانی، مطالعه میدانی در شهرداری منطقه یک تبریز انجام گرفته است.
جهت مطالعه و بررسی سوالات فوق، ابتدا با مطالعه منابع مختلف و بررسی تحقیقات انجام گرفته، عوامل تاثیر گذار در چهار گروه کارفرما، مشاور، پیمانکار و عوامل محیطی شناسایی، و در قالب پرسشنامه ای تدوین گردیده است. سپس ضمن بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع و اطلاعات جمع آوری شده است. با استفاده از آزمون t عوامل تاثیر گذار شناسایی شده است. در نهایت طبق آزمون تفاوت رتبه ای فریدمن تاثیر هر یک از عوامل چهارگانه در تاخیر پروژه ها مشخص شده است. در پایان، به کمک یافته های تحقیق راهکارهای کاربردی جهت جلوگیری از تاخیر پروژه ها ارائه گردیده است.
Municipality is considered as the symbol of a government in the world. This public organ as the most influential one has shouldered a wide range of duties and services and will undergo more responsibilities within the prospect of 20 years of civil development and the fourth development plan of the country.
One of the most common dilemmas of the municipalities is the delay in execution and accomplishment of the projects. If any of the projects faces delay، not only will the national investments be wasted، but also they will lose their technical and economical legitimacy. So، a field analysis was carried out in Zone One of Tabriz municipality in order to identify the influential factors on the delays.
At first، in order to analyze these questions، various resources were studied and then the influential factors were classified in four groups of employer، counsellor، contractor and the environmental factors. Then a questionnaire was compiled. Next، having studied the validity and reliability of the questionnaire، we distributed it among the statistical population and the data were collected. Finally، by using the T-test scores، the influential factors were identified. The influence rate of each factor was identified according to the Friedman test. As a result، with the help of the data، practical solutions were introduced to stop the delays
خلاصه ماشینی:
"86/3 68/3 94/3 83/3 6 14 ضعف فنیکارفرما درکنترل و بررسی مطالعات انجام شده توسط مشاور 53/3 93/3 72/3 73/3 9 15 مشکلات موجود در متن قراردادها، بخشنامه ها، موافقتنامه ها و در نتیجه عدم تشخیص صحیح ادعاها 46/3 06/3 72/3 42/3 16 16 عدم ایجاد انگیزه و تشویق مالی برای پرسنل و پیمانکار که به موقع یا زودتر پروژه را به اتمام برسانند 40/3 93/3 27/3 53/3 13 17 عدم نظارت و بازرسی علمی کارفرما به عوامل اجرایی 26/3 43/3 83/3 53/3 13 18 سوق یافتن پیمانکاران اصلح به فعالیتهای پرسودتر 73/3 75/3 66/3 71/3 10 19 عدم دقت و کفایت اسناد مناقصه و نارسایی نظام مناقصه 80/3 31/3 11/4 75/3 8 میانگین 50/3 79/3 86/3 73/3 * سوال دوم: آیا مشاورعامل تاخیر در پروژه های عمرانی شهرداری منطقه یک تبریز است؟ جهت بررسی این سوال، ابتدا شاخصهای آماری متغیر (تاثیر مشاور) را از دید عوامل مختلف بررسی کرده سپس موثر بودن عامل مشاور در تاخیر پروژه ها با فرض آماری H0:μ ≥ 2/5 در مقابل H1:μ < 2/5 که در آن μ بیانگر میانگین متغیر " تاثیر مشاور" در جامعه است را آزمون میکنیم."