چکیده:
در محیط دگرگون و پرپیچیده امروزی کیفیت، واژه ای استراتژیکی برای تمامی سازمانها اعم از دولتی، غیر دولتی، خدماتی، تولیدی و ... می باشد و پرداختن به این مبحث برای سازمانها امری حیاتی است. استراتژی کیفیت و کیفیت استراتژی با توجه به مقوله مفهوم نوین کیفیت در حال حاضر از ضروریات و مباحث نوین مدیریتی برای هر سازمانی به سبب موفقیت و رقابت نمودن می باشند. تعاریف و توصیفات زیادی از کیفیت شده است ولی یکی از مهمترین مشکلات و مسائل مدیریتی این است که بتواند این متد (و سایر متدهای کیفی) را به کمی تبدیل نموده و قابل اندازه گیری نماید. تئوری و منطق فازی تا حدودی این مشکل را توانسته است حل نماید و با کمک متغیرهای زبانی و به اصطلاح زبان طبیعی، فرمول بندی متدهای کیفی را به انجام رساند. منطق فازی که توسط پروفسور لطفی زاده راه به عرصه علم گذاشته در کمی نمودن مسائل و متدهای کیفی کمک شایانی مخصوصا به مدیران سازمانها نموده است.
حال در این تحقیق سعی داریم با استفاده از تئوری فازی، مقوله کیفیت را با توجه به مفهوم نوین کیفیت و چهار شاخص موجود در آن یعنی: 1- ویژگیها و شرایط فیزیکی، 2- هزینه و ارزش، 3- تحویل بموقع و 4- خدمات بعد از عرضه، و با کمک نرم افزار MATLAB مدل بندی نماییم، و در نهایت مثالی برای درک بهتر ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"The mean time to first failure=mtff The mean time between failures=mtbf The failure rate per unit time Conformance Durability Serviceability Aesthetics Perceived quality رقابت درابعاد کیفیت سازمانها دررقابت با یکدیگر ضرورتی ندارد که از همه ابعاد کیفیت بهترین باشند بلکه هر سازمان حسب شرایطی که در آن قرار دارد معمولا تلاش می کند در چند مورد از ابعاد مذکور بهترین باشد (Shehane, 2007,35) مثلا محصولات ژاپنی ارسالی به بازارهای آمریکایی به نحوی بودند که بر روی قابلیت اطمینان و تطابق محصولات تاکید ویژه می شد درحالیکه سایر ابعاد چندان موردتوجه نبودند.
مفهوم نوین کیفیت (NCQ) با توجه به تاثیرگذاری کیفیت روی دو عامل مهم بازار (به دست آوردن سهم بیشتری ازبازار) و هزینههای سازمان (صرفه جویی در هزینه و عدم وجود دوبارهکاریها)، امروزه بحث جدیدی با عنوان مفهوم نوین کیفیت 1 (NCQ) که چهار مورد زیر باید در آن بطور کامل وجود داشته باشد و اگر یکی از آنها به هر دلیلی ضعیف باشد باعث عدم رضایت مشتری می گردد، میگویند که چنین محصول یا خدماتی فاقد کیفیت 2 است (فقهی فرهمند، 359،1384): 1) ویژگیها و شرایط فیزیکی 3 : محصولی مانند یخچال از لحاظ ویژگی، برودت، دوام، مصرف انرژی و ...
شکل مثلثی زیر بیانگر توضیحات ارائه شده میباشد: شکل (5) شکل مثلثی شکل (6) خروجی مدل در نرم افزار MATLAB البته اگر بخواهیم فقط یک مقدار عددی برای سطح کیفیت مشخص نماییم نه اینکه به تفکیک برای دو گروه، میتوان میانگین هر دو گروه را محاسبه نمود و یک میانگینی که مبین نظر هر دو گروه باشد را برای کیفیت محصول مورد بررسی ارائه داد که در سازمان مورد مطالعه این مقدار برابر است با: 628/0 = 2 / (656/0+601/0) = مقدار کیفیت کلی مقدار عددی کیفیت کل، که مبین نظریه هر دو گروه (متخصص و غیرمتخصص) برای شرکت مزبور برابر 628/0 در بازه ]1 0[ میباشد."