Skip to main content
فهرست مقالات

نگرش دانشجویان رشته های علوم انسانی درباره آموزش عالی

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 164 تا 181)

کلیدواژه ها : علوم انسانی ،آموزش عالی ،ویژگی‌های آموزش عالی ،نظرسنجی ازدانشجویان

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی ،دانشجویان ،کارشناسی کارشناسی‌ارشد عده درصد عده ،توزیع گزینه کارشناسی کارشناسی‌ارشد عده ،کارشناسی ،آموزش عالی ایران ،مراکز آموزش عالی ،دانشجویان رشته‌های علوم انسانی ،درصد عده درصد بلی ،آموزش عالی در اندیشه دانشجویان ،تصویر ،پرسشنامه ،گزینه ،کارشناسی ارشد رشته‌های گروه علوم ،کارشناسی‌ارشد رشته‌های گروه علوم انسانی ،کارشناسی‌ارشد ،تصویر آموزش عالی در اندیشه ،دانشجویان کارشناسی ،رشته‌های گروه علوم انسانی شهر ،علوم انسانی ،دوره‌های کارشناسی ،درصد دانشجویان ،نظرخواهی ،درصد دانشجویان کارشناسی ،مراکز آموزش عالی دولتی ،دانشجویان دوره‌های کارشناسی ،نگرش دانشجویان ،دانشجویان مراکز آموزش عالی غیر ،کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته‌های گروه ،دانشجویان کارشناسی‌ارشد

برای انجام این بررسی، یک درصد دانشجویان روزانه دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های گروه علوم انسانی شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ سپس پرسشنامه‌ای حاوی 30 سؤال بسته و یک سؤال باز در اختیار آنان قرار گرفت تا تصویری که از آموزش عالی ایران در اندیشه دارند، مشخص گردد. آنچه در مقاله حاضر ارائه شده، ده جدول توزیع فراوانی به عنوان 31 کل جداولی است که می‌توان بر اساس این نظرخواهی تنظیم کرد؛ زیرا رعایت اختصار مورد نظر است. با این حال، چنانچه کلیه نتایج به‌دست‌آمده را یکجا لحاظ کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که دانشجویان نسبت به 14 ویژگی آموزش عالی نظر مثبت دارند، در حالی که نظر آنان درباره 16 ویژگی منفی است. مقاله با ارائه هشت پیشنهاد به پایان می‌رسد، ضمن اینکه شش فرضیه نیز پیشنهاد شده تا دستمایه احتمالی بررسی‌های آینده قرار گیرد.

خلاصه ماشینی:

"جدول زیر توزیع پاسخهای مربوط به این سؤال را نشان می‌دهد: جدول شماره 10) آیا عضویت اعضای هیأت علمی در مشاغل اجرایی خارج از دانشگاه شایسته است؟ توزیع گزینه کارشناسی کارشناسی ارشد عده درصد عده درصد بلی 142 59/52 14 35 خیر 78 88/28 17 5/42 تا حدودی 18 66/6 3 5/7 بی‌جواب 32 85/11 6 15 با نگاهی به جدول شماره 10 می‌توان نکات زیر را استنباط کرد: الف ـ بیش از 50 درصد دانشجویان کارشناسی، گزینه «بلی» را انتخاب کرده‌اند و به این ترتیب معلوم می‌شود با عضویت اعضای هیأت علمی در مشاغل اجرایی خارج از دانشگاه نظر مساعد دارند؛ ضمن اینکه درصدهای «خیر» و «بی‌جواب» این گروه نیز تا حدودی قابل ملاحظه است. بر عکس، نظر دانشجویان نسبت به موارد زیر مثبت است: ـ هماهنگی آموزش عالی با نیازهای فرهنگی جامعه؛ ـ رعایت آیین‌نامه‌های آموزشی در مؤسسات آموزش عالی؛ ـ تأثیر کار دانشجویی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان؛ ـ تأثیر وام دانشجویی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان؛ ـ تأثیر خوابگاه دانشجویی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان؛ ـ مفید بودن دروس عمومی(20 واحد) به طور کلی (این حکم کلی در مورد هر یک از دروس تربیت بدنی، زبان و ادبیات فارسی و دروس معارف نیز صدق می‌کند)؛ ـ مفید بودن آموزش از راه دور (دانشگاه پیام نور)؛ ـ مفید بودن آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی؛ ـ سودمندی برگزاری آزمون سراسری؛ ـ عضویت اعضای هیأت علمی در مجلس شورای اسلامی (نمایندگی مجلس)؛ ـ عضویت اعضای هیأت علمی در مشاغل اجرایی خارج از دانشگاه (35 درصد دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد برای این سؤال «بلی» و 5/42 درصد گزینه «خیر» را انتخاب کرده‌اند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.