چکیده:
هدف: این پژوهش، تاثیر مداخله به هنگام و دیرهنگام را بر رشد اجتماعی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مقایسه می کند. روش: پژوهش به صورت توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بوده وجامعه آماری آن شامل 178 نفر از دانش آموزان آسیب دیده شنوایی هستند. برای انتخاب حجم نمونه از روش تصادفی استفاده شد. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته و یک پرسشنامه استاندارد استفاده شد و به پرونده پزشکی و توانبخشی دانش آموزان استناد گردید. فرضیه های تحقیق به روش آزمون آماری t مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیرهای سن تشخیص کم شنوایی و خدمات توانبخشی با رشد اجتماعی دانش آموزان، ارتباط معنی داری دارد. نتیجه گیری: مداخله های زود هنگام با رشد اجتماعی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی ارتباط معنی دار دارد.
Objective: This study compares the effect of early and late interventions on social development in students with hearing loss.
Method: It is descriptive-comparative research. The statistical population involved 178 students with hearing loss. To select the sample، random method was used. To collect the data، an author-made questionnaire and a standard questionnaire (Grisham) were used. There was referral to the students’ medical and rehabilitation records. The research hypotheses were analyzed by independent T Test.
Results: The results showed that the age of hearing loss diagnosis and the age of speech therapy has a significant relationship with students’ social development.
Conclusion: There is a significant relationship between early intervention and social development in children with hearing loss.