چکیده:
هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی نرم افزار رایانه ای در یادگیری درس علوم کودکان کم توان ذهنی اجرا شده است.
روش: با استفاده از طرح آزمایشی از میان دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر پایه چهارم در دو آموزشگاه ابتدایی شهر مشهد، 40 نفر دانش آموز در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند.یک آزمون محقق ساخته شامل 10 سوال (در دو فرم پیش آزمون و پس آزمون) و در سه بخش ماده، انسان و گیاه و جانور) تهیه و تنظیم گردید. برای تعیین روایی ابزار اندازه گیری روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید.
یافته ها: استفاده از نرم افزار رایانه ای علوم موجب افزایش معنا دار نمره دانش آموزان شد.
نتیجه گیری: با توجه به تفاوت معنا دار نمرات گروه های آزمایشی و گواه و اهمیت یادگیری درس علوم می توان از نرم افزار رایانه ای در یادگیری این درس استفاده کرد.
Objective: This research was to investigate the effectiveness of computer soft ware on learning the science course in mental retarded students.
Method: Using a pilot study، 40 students were chosen from the educable mentally retarded students of fourth grade in two elementary schools in Mashhad and were divided into two experimental and control groups. A researcher-made test was designed; the test included 10 questions (in two forms of pretest and post-test) which were in three sections: 1. material 2. human 3. plant and animal. To determine the validity and reliability of the test، the cronbach’s alpha method were used.
Results: Using the computer software caused the students' scores increase significantly.
Conclusion: Regarding the significant difference of scores in the experimental and control groups، and due to the importance of learning the science lesson، the computer software can be used in teaching this course.