Skip to main content
فهرست مقالات

احکام دین و اهداف دین

نویسنده:

(15 صفحه - از 107 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : دین، اجتهاد، احکام دین و اهداف دین، عدل، اهداف دین، احکام دین، ظلم، قرآن، انسان، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"اگر دیدگاه فقهی مجتهد به دلیل نداشتن معلومات مربوط، یا دید لازم به گونه‌ای باشد که بسیاری از ظلمه اقتصادی را درستکار و متشرع و صحیح‌العمل و مشروع‌المنافع بداند و ظالم نشناسد، و معاملات و روابط اقتصادی آنان را طبق قواعد فقهی و نظر خود مشروع تلقی کند، و درامدهای تکاثری آنان را چون شیر مادر برایشان حلال بداند، و زیان این چگونگی مالی و اقتصادی و معیشتی را به بنیان عدل و قسط، و سقوط انسان محروم، و افت‌حرکتهای سازنده اسلام، مورد توجه قرار ندهد، یا مهم نشمارد، چگونه می‌تواند با آنان مخالفت کند، و راه علی‌بن ابیطالب‌«ع‌» را بپیماید؟ و هنگامی که با این گروه مخالفت نکرد و طبق مذاق فقهی خود آنان را متجاوز و ظالم ندانست، و «کظة ظالم‌» (پرخوری و برخورداری وافر ستمگران اقتصادی) را عامل و سبب و پدید اورنده «سغب مظلوم‌» (بی‌غذایی و گرسنگی و کمبودداری و محرومیت محرومان و مظلومان اقتصادی) نشناخت، و ظلمهای ظالمان به مردم مظلوم را که قرآن کریم بصراحت‌به خود مردم منسوب کرده است‌به خدا و تقدیر منسوب دانست، چگونه می‌تواند در کنار مظلومان اقتصادی و محرومان اجتماعی و بندگان ستمدیده و فراموش شده خدا، و ضعفای امت محمد«ص‌» و بینوایان از شیعه مهدی‌«عج‌» بایستد؟ (2) و هنگامی که عالم نه با ظالم درافتاد و نه به مظلوم کمک کرد، با جاهل چه فرق دارد؟ و چنین عالمی در چه موضعی جای دارد، موضع موسی‌«ع‌» یا موضع قارون؟ موضع محمد«ص‌» یا ابوسفیان؟ موضع علی‌«ع‌» یا معاویه؟ و این نیز یک قله بلند از تعالیم والای قرانی است که ظلم و تجاوزی را که بر انسانهای مظلوم می‌رود، نتیجه کردار انسانهای ظالم می‌داند، چنانکه در چندین جای قرآن کریم امده است که «و ما کان الله لیظلمهم، و لکن کانوا انفسهم یظلمون‌»، «خداوند ظلم نمی‌کند، ظالمان ظلم می‌کنند»; ظلمی که بر بشر می‌رود، از دست‌خود بشر است و تقدیر اولی نیست، پس باید با آن مبارزه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.