Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی اجتهادی در طهارت و نجاست

نویسنده:

(44 صفحه - از 122 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : نجاست، آب، آب چاه، طهارت، نجس، قانون غلبه آب‌بر نجاست، حدیث قانون غلبه آب‌بر نجاست، اجتهاد، حدیث، طهارت و نجاست

خلاصه ماشینی:

"» در حدیث معلوم می‌شود که اگر آب چاه به وسیله موادی که در ان می‌ریزد فاسد شد نجس می‌شود اگر چه ان مواد در اصل، پاک باشند مثل اینکه مقداری برگ‌درخت و حشراتی مانند سوسک و مارمولک و عقرب در ان بریزد و مدتی بماند و بگندد و بو و طعم آب تغییر کند، در این فرض آب چاه فاسد شده است و فاسد یعنی ناسالم و متعفن و قبلا گذشت که فاسد و نجس و قذر در روایات هر سه یک معنی دارد پس این آب هم فاسد است و هم نجس و هم قذر یعنی آلوده و پلید قبلا گفتیم که کلمه «نجس‌» به همان معنی اصلی و لغوی خود باقی است و شارع معنای جدیدی برای ان اعتبار و یا اختراع نکرده است و هر جا نجس و نجاست اطلاق می‌شود از یک واقعیت تکوینی و عینیت‌خارجی حکایت می‌کند نه یک مفهوم قراردادی و در این فرض واقعیت‌خارجی که عینیت دارد و با شامه و ذائقه احساس می‌شود این است که این آب، آلوده و متعفن و غیر بهداشتی است، نجس یعنی آلوده و پلید و این آب، آلوده و پلید است پس نجس است، و اینکه موادی که در چاه ریخته قبل از گندیدن پاک بوده است دلیل نمی‌شود که اکنون هم پاک است زیرا این مواد، استحاله شده و به سبب فعل و انفعالات شیمیایی تغییر ماهیت داده و فاسد شده است، غذا و ابی هم که انسان می‌خورد و می‌نوشد اول پاک است ولی در مراحل هضم و جذب استحاله می‌شود و مقداری از ان که به صورت ادرار و قاذورات خارج می‌گردد فاسد و نجس است، بنابراین به حکم حدیث مزبور که موافق با اعتبار عقلی است آب چاه اگر به سبب مواد خارجی فاسد شود نجس است، اگرچه ان مواد در اصل پاک باشد زیرا حالت فعلی ان مواد ملاک است نه حالت اصلی آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.