چکیده:
این نوشتار درصدد است نگرش حضرت زینب علیهاالسلام را به واقعه کربلا، از دیدگاه شناختی بک، مورد بررسی قرار دهد و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، سخنان بزرگ بانوی اسلام را در خلال حادثه کربلا استخراج نماید. سپس با تبیین آن بر اساس سه مولفه اساسی نظریه شناختی بک (Becks Cognitive Theory) (در چارچوب جهان بینی اسلامی)، اسوه بودن حضرت زینب علیهاالسلام را ترسیم نماید. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که بر اساس سه مولفه اساسی نظریه شناختی بک، حضرت زینب علیهاالسلام یک الگوی تربیتی موفق سلامت روان و کنترل تکانه است که می تواند به عنوان یک الگوی کارآمد، در زمینه مدیریت اختلالات پس ضربه ای (Post Traumatic Stress Disorders) و داغدیدگی معرفی گردد.
خلاصه ماشینی:
"ک: علی نقی فقیهی و همکاران، 1386)، چگونه حضرت زینب علیهاالسلاممی تواند یک الگوی سلامت روان و کنترل تکانه تلقی گردد؟ سؤالات فرعی نیز عبارتند از: جایگاه علمی و شناختی حضرت زینب علیهاالسلامچیست؟ مؤلفه های اساسی سلامت روان براساس دیدگاه شناختی کدام است؟ نگرش حضرت زینب علیهاالسلام به واقعه کربلا بر اساس این مؤلفه ها چیست؟ زینب علیهاالسلام و جایگاه علمی وی تاریخ اسلام شاهد زنان مؤمن و اسوه های صبر و فداکاری و علم و معرفت بسیاری بوده است که برخی از آنان مسیر تاریخ را تغییر داده اند.
تفسیر عالمانه عاشورا در فراز ذیل را می توان ازجمله ارزنده ترین تبیین های حضرت دانست که در چارچوب جهان بینی اسلامی، یکی از شاهکارها به شمار می آید؛ آنجاکه یزید را شکست خورده واقعی به حساب می آورد و خود و اهل بیت را علی رغم شکست ظاهری، پیروز واقعی میدان معرفی می نماید: «عاقبت آنان که کار زشت کردند، آنکه آیات خدا را تکذیب کردند و به آن استهزا نمودند.
امام سجاد علیه السلاممی فرماید: وقتی به قتلگاه چشم دوختم و ابدان پاک ایشان را برهنه و عریان دیدم که روی خاک افتاده و دفن نشده اند و حرم و زنان آن حضرت را بر روی شتران بی جهاز نشانده و ما را به کوفه برگرداندند، اضطراب و بی قراری در من شدت یافت، به حدی که نزدیک بود روح از کالبدم خارج شود که عمه ام حضرت زینب علیهاالسلام مرا مورد خطاب قرار داد: «این چه حالی است از تو می بینم، ای یادگار جد و پدر و برادرم چرا با جان خود بازی می کنی؟!..."