چکیده:
هدف: تعیین میزان رضایت کاربران دانشجوی با آسیب بینایی دانشگاه تهران از خدمات کتابخانه ای بخش نابینایان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود این خدمات است. روش/ رویکرد پژوهش: داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق مصاحبه تلفنی ساختاریافته با 38 نفر از کاربران گردآوری شده است. برای تحلیل داده های جمعیت شناختی از آمار توصیفی، در بخش میزان رضایت از خدمات موجود از طیف بازرگان و همکاران با استفاده از نرم افزار SPSS، و در بخش مشکلات و پیشنهادات از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. یافته ها: رضایت کاربران با میانگین 11/3 در سطح نسبتا مطلوبی است. بیشترین مشکلات و مهم-ترین پیشنهادات پاسخ دهندگان نیز در مورد ضبط متون و فایل های صوتی بوده است. نتیجه گیری: با وجود اینکه میزان رضایت از کتابداران و کارمندان بخش نابینایان در سطح خوبی قرار دارد، معماری، فضا، و همچنین علائم هدایت کننده این بخش متناسب با نیاز این کاربران نیست. نتایج این پژوهش با پژوهش های قبلی تا حدود زیادی همسو است. برای بهبود خدمات کتابخانه ای، براساس یافته های پژوهش و نظرات کاربران پیشنهاداتی نیز مطرح شده است.
خلاصه ماشینی:
دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق مصاحبه تلفنی ساختاریافته با ۳۸ نفر از کاربران بخش نابینایان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران گردآوری شده اند همچنین برای تحلیل دادهها در بخش اطلاعات جمعیت شناختی از آمار توصیفی در بخش میزان رضایت از خدمات موجود از طیف بازرگان و همکاران با استفاده از نرم افزار SPSS و در بخش مشکلات و پیشنهادات از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
با این وجود، آیا این کتابخانه توانسته است که رضایت کاربران با آسیب بینایی خود را جلب کند و به نیازهای اطلاعاتی این افراد پاسخ د خ دهد؟ آیا این گروه از کاربران در استفاده از مجموعه این کتابخانه راحت هستند؟ آیا شرایط خاص این گروه در طراحی و مجموعه سازی این کتابخانه در نظر گرفته شده است؟ آیا کتابداران شاغل در این کتابخانه توانسته اند با این گروه ارتباط مؤثری برقرار کنند؟ و به طور کلی میزان رضایت این گروه کاربران از خدمات بخش نابینایان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران سؤالاتی هستند که این پژوهش در پی پاسخ گویی به آنها برآمده است.
نتیجه گیری او از این پژوهش این است که افرادی که در کتابخانه های مخصوص نابینایان مشغول به کار هستند هیچ کدام متخصص نبوده و همین امر موجب نارساییهایی رضایت کاربران با آسیب بینایی از خدمات بخش نابینایان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران 5.
British Columbia College and Institute بررسی میزان رضایت کاربران دارای آسیب بینایی با استفاده از روش تحقیق پیمایشی توصیفی (Library Services (CIS و با به کارگیری تکنیک مصاحبه تلفنی ساختاریافته با دانشجویان با آسیب بینایی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران انجام شده است.