چکیده:
امروزه رسانه پدیدهای بسیار مهم در زندگی دانشآموزان شده است و دانشآموزان مقدار زیادی از وقت خود را در استفاده از رسانه میگذرانند. بنابراین، اگر میخواهیم دانشآموزان ما از درسها لذت ببرند، چه چیز دیگری بهجز رسانة مناسب سودمند خواهد بود؟ از سویی، ما تمام وقت خود را بهعنوان معلم در استفاده از رسانه در حین تدریس میگذرانیم. از سوی دیگر، درس مطالعات اجتماعی با جنبههای مختلف زندگی انسان سروکار دارد. بههمین دلیل نباید استفاده از رسانه در کلاس درس را نوعی چالش دانست بلکه رسانه منبع بسیار مهمی در درس مطالعات اجتماعی بهشمار میآید. مقالة حاضر چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهخصوص استفاده از اینترنت و رایانه در کلاس درس مطالعات اجتماعی دورة متوسطه را شرح داده است
خلاصه ماشینی:
"استفاده از گردشهای میدانی مجازی در درس مطالعات اجتماعی سبب اکتشاف دانشآموزان در دنیای واقعی، استفاده از ابزار و منابع در درس مطالعات اجتماعی میشود (National council for the Social Study, 1997).
بازدید دانشآموزان از موزه (گردشهای میدانی مجازی) فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم میسازد که به تعامل با یکدیگر بپردازند و با استفاده از این منابع، مهارت مطالعات اجتماعی آنان گسترش یابد؛ برای مثال، پرسشهایی که مطرح میشوند، جمعآوری دادهها از منابع اینترنتی، نتیجهگیری و تفسیر آن.
استفاده از وبکوئیست در درس مطالعات اجتماعی به منظور تشویق دانشآموزان در فرایند یادگیری، به تفکر انتقادی و خلاق، مهارتهای حل مسئله، و آموزش در دنیای واقعی است.
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان به معنای ایجاد فرصتهایی برای تفکر انتقادی و تعامل دانشآموزان درس مطالعات اجتماعی با یکدیگر در محیط یادگیری وب دانست که دانشآموزان را به مشارکت با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات تشویق میکند.
استفاده از وبکوئیست در درس مطالعات اجتماعی به منظور تشویق دانشآموزان در فرایند یادگیری، به تفکر انتقادی و خلاق، مهارتهای حل مسئله، و آموزش در دنیای واقعی است تعیین اهداف برای گردش میدانی تعیین مدت زمان تدریس در برنامهریزی درسی تعامل معلم و دانشآموز با کارشناسان در گردش میدانی مشارکت معلمان در سایت گردش میدانی برای افزایش یادگیری دانشآموز عناصر گردشهای میدانی مطالعات اجتماعی (واقعی یا مجازی) آموزش به شیوة اکتشافی یا حل مسئله بر مبنای درگیر ساختن دانشآموزان با تفکر در سطح عالی کار و فعالیت معلم و دانشآموز در گردش میدانی بهسوی دانش تهیة سایت گردش میدانی یا مواد آموزشی برای معلم تهیة رسانة برخط برای استفاده در برنامهریزی درسی نمودار ۱."