چکیده:
بیشک یکی از مهمترین عوامل یادگیری، میزان علاقه و انگیزة فرد است. علاقه و انگیزه میتواند بهوسیلة محرکهای بیرونی از جمله «معلم» در شخص بهوجود آید. بنابراین از علاقه میتوان بهعنوان پیششرط یادگیری درسها برای دانشآموزان نام برد.با شش سال سابقة تدریس و خدمت در آموزشوپرورش منطقة موسیان بخش دشتعباس، در سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ بهعنوان دبیر جامعهشناسی به کلاس رفتم. بعد از سپری شدن چهار هفتة اول متوجه شدم دانشآموزانم آنطور که شایسته است فعّال بهنظر نمیآیند. از جمله در بحث کلاس مشارکت نمیکنند و جو کلاس خسته کننده است. همچنین حالتی از شلوغی که منعکس کنندة خستگی آنان بود، وجود داشت. پرسش و سوالی در حین تدریس و آخر بحث مطرح نمیشد، و بدتر از همه، نمرات در طول چهار هفتة اول سال بسیار پایین بود. این وضعیت مرا قانع کرد که برای مشکل موجود چارهای بیندیشم. سرانجام تکنیک «اقدامپژوهی» را بهترین راهحل مسئله تشخیص دادم.مقالة حاضر چکیدة یافتههای این پژوهش با هدف به اشتراک گذاشتن تجربههای زیسته با سایر همکاران برای حل مشکل علاقهمندان به درس جامعهشناسی است
خلاصه ماشینی:
"جمعبندی اجرای راهحل جدید تکنیکهای مورد استفاده در برخورد با مشکل موجود عبارت بودند از: تغییر در فضای کلاس، بهکارگیری مشارکت دانشآموزان در ادارة کلاس، ایجاد تنوع در طراحی سؤالات امتحانی، گروهبندی دانشآموزان، مروری بر مفاهیم درس مطالعات اجتماعی سال اول (زیرا یکی از فصلهای مهم درس مطالعات در مورد نظام اجتماعی است که پیشنیازی برای درسهای سوم و چهارم جامعهشناسی ۲ محسوب میشود)، و واگذاری تصحیح اوراق امتحانی به گروهها.
درحالی که بعد از اجرای طرح، یعنی در حدود یک ماه بعد، نگرش دانشآموزان تغییر کرد، بهطوری که اولویت ۳-۱ را هفت نفر و اولویت ۶-۴ را چهار نفر انتخاب کرده بودند تلفیـــــق تفکر، احساس و ارزشها رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٤ تابـستان ٣ ٩ ٣ ١ مروری بر برنامة درسی علوم اجتماعی استرالیا دکتر نیرهشاهمحمدی هدف از تدریس علوم اجتماعی در استرالیا آن است که افرادی انعطافپذیر، خودکار و مسئول در محیط متغیر تربیت کند این هدف کلی از طریق دستیابی به اهداف جزئی زیر تحقق مییابد: رشد جریان تفکر کودکان و فراگیری مفاهیم و تعمیمها برای تفسیر محیط، و انتقال و کاربرد آنها در حل مشکلات اجتماعی خود؛ رشد احساسات مثبت نسبت به خود، دیگران و محیط؛ رشد آگاهی نسبت به ارزشها و کسب توانایی در ارزشیابیهای مبتنی بر ضوابط و باورها؛ رشد الگوهای رفتار مسئولانه براساس ارزشهای جامعه"