خلاصه ماشینی:
"مثلا «وقتی دوستی از شما میخواهد عکسی بسیار شخصی را برای او بفرستید، حد و حدود شما تا کجاست؟» وقتی با دانشآموزانتان دربارة مرزها صحبت میکنید، به آنها بگویید که داشتن خط قرمز، ویژگی آدمهای «بااعتمادبه نفس» است و یک سبک پیشرفتة زندگی محسوب میشود و تنها به مواد مخدر یا استفادة ناصحیح از اینترنت محدود نمیشود.
بعد از آنکه دربارة ارزش حد و مرز داشتن در زندگی (بهطور عمومی) با دانشآموزان صحبت کردید و کوشیدید این نگرش را در آنها ایجاد کنید، خوب است برای روشنتر شدن موضوع، به سراغ مصداقها و نمونههایی بروید که نشان میدهد چگونه داشتن این نگرش میتواند به حفظ امنیت و سلامت روانی فرد کمک کند.
( دانشآموزان را آگاه کنید که وقتی در اینترنت جستوجو میکنند، سابقة جستوجوهایشان چگونه در شبکة اینترنت باقی میماند: ممکن است آنان فکر کنند سابقة جستوجوهایشان فقط در رایانهای که آنها استفاده میکنند ذخیره میشود و اگر آن سابقه را پاک کنند، اطلاعات از بین میرود.
۵. قوانین مربوط به استفاده از این وسایل را با هم تهیه کنید: اگر بهعنوان یک خانواده، همه با هم قوانین را ایجاد کنید، نوجوان به احتمال بیشتری پذیرای آنها خواهد شد، قوانینی مثل: ( پیامکبازی در حین غذا خوردن ممنوع ( تلویزیون نگاه کردن در زمان غذا خوردن ممنوع ( کار با رایانه و تلفن همراه تا بعد از انجام تکالیف و وظایف ممنوع ( خاموش شدن رایانه در ساعت مشخصی از شب ( قرار گرفتن رایانه در سالن پذیرایی خانه ۶."