خلاصه ماشینی:
"در این بخش،در پایان معرفی انواع پژوهشهای سینمایی و ذکر محورهای آن،موقعیت مناسبی فراهم آمده که مؤلف وارد بحث چگونگی تبدیل نظریه به عمل شود-اما به همین مرحله بسنده کرده است-به (به تصویر صفحه مراجعه شود) عبارت دیگر،مؤلف به خوبی و روشنی شناخت یا کسب معرفت نظری را با اتخاذ یک یا چند نوع روش تحقیق سینمایی(نسبت به یک اثر)به پایان رسانده اما به ادامهء طبیعی آن،یعنی نحوهء تبدیل این نوع شناخت نظری(یا نتیجهگیری)به عمل نپرداخته است-گرچه بسیار به این مرحله نیز نزدیک شده است-مثلا در قسمت مربوط به روشهای گوناگون جمعآوری دادهها و تحلیل آنها،همچنین در فصل ماهیت پژوهش در رسانهها،مؤلف معتقد است که:«در بیشتر پژوهشهای ارتباطجمعی،هدف فرمولبندی،اصول کلی و تئوریهایی است که میتواند ارتباط مؤثر با مخاطب را موجب شود»(ص 8).
پس چرا مطرح نشده و مورد بحث قرار نگرفته است؟ از دیگر موارد سؤال در این بخش-که با مطالعهء قسمت مربوط به«پژوهشهای تطبیقی در باب سینما و تئاتر»(ص 85)برای خواننده میتواند پیش آید این است که: در آغاز پیدایش سینما،دستکم در دو دههء نخستین عمر آن،سینما با تئاتر مقایسه شده است (البته بیشتر بخاطر ابعاد نمایشی آن،مثل بازیگری، کلام،دکور،لباس،نور،گریم و میزانسن)."