خلاصه ماشینی:
"یکی از اهداف مرحوم بینش برای تألیف این کتاب مطرح کردن غنای موسیقی ایرانی و علمی بودن آن در تمام ابعاد و نشان دادن سهم عمدهای است که موسیقیدانان گذشته ایران چون«فارابی»، «ابو علی سینا»،«اسحاق کندی»،«صفی الدین ارموی»، «عبد القادر مراغی»و دیگران در علمی کردن موسیقی در سطح جهان بویژه در سرزمینهای اسلامی از جمله ایران داشتهاند.
خود استاد نمونهء بارز ترکیب این دو باهم بود،موسیقی عملی را نزد استاد علی اکبر خان شهنازی(نوازنده منحصر بفرد تار و فرزند آقا حسینقلی ردیف دل و نوازنده چیرهدست اواخر قاجار) آموخت و موسیقی نظری را به سبب علاقه شخصی و پاسخ به نیاز جامعه برای دانستن مبانی نظری موسیقی ایران نزد سلیمان خان روحافزا(نوازنده تار و آشنا با نتنویسی و ردیف موسیقی ایرانی)پیگیری نمود و بدلیل دانستن زبانهای عربی و فرانسه و دسترسی به نسخ خطی موجود در کتابخانههای مهم کشور از جمله کتابخانه آستان قدس رضوی و همکاری تنگاتنگ با دانشگاهها و مؤسسات علمی و آموزشی کشور،موفق به تألیف کتبی چند در این زمینه گردید."