Skip to main content
فهرست مقالات

فرش نائین

نویسنده:

(4 صفحه - از 18 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"در خصوص طرح و نقشه نیز پژوهشگر از طرح‌های‌ شناخته شده‌ای نظیر شاه عباسی،لچک ترنج با استفاده‌ از ترکیبات اسلیمی و ختایی و نیز نقوش سنتی دیگری‌ چون نقش گنبد(سقفی)،حاج خانمی،درختی،قابی، محرابی،محرمات،افشان،لچک ترنج،کتیبه‌ای و تاریخی به عنوان اصلی‌ترین طرح‌های مورد استفاده در فرش نائین یاد می‌کند و معتقد است که استفادهء مناسب‌ از طرح‌های سنتی همراه با رنگ‌آمیزی خاص‌ فرش‌های نائین،هویتی خاص و جهانی برای این‌ فرش‌ها تأمین کرده است. نویسندهء کتاب،در قسمتی دیگر از این مبحث به‌ گروه‌بندی‌های رایج در فرش ایران می‌پردازد و براساس‌ رج شمار،طبقه‌بندی خاصی را ذکر نموده و ضمنا به‌ تقسیم‌بندی دیگری براساس طرح،اشاره می‌نماید و در مجموع نیز به دسته‌بندی خاصی شامل فرش‌های‌ هنری،فرش‌های معمولی با بافت متوسط و طرح‌های‌ شناخته شده و نیز فرش‌های درشت‌باف،روستایی، محلی و عشایری،دست می‌یازد و از بحث خود نتیجه‌ می‌گیرد که اصلی‌ترین بخش قالی‌بافی ایران همان‌ قالی‌بافی روستایی و غیرشهری می‌باشد که ضمن‌ شهری،خود نیز از اثرات گسترش تولید این حرفه‌ بی‌نصیب نمانده است. نویسنده در پایان بحث نسبتا مفصل خود که با تصاویر نمونه‌های متعددی از قالیچه‌ها همراه است به‌ این جمع‌بندی می‌رسد که برای ارزیابی و ارزش‌گذاری‌ فرش ایران باید به چهار عامل مهم یعنی استفاده از طرح‌های سنتی،بومی و محلی،استفاده از رنگ‌های‌ طبیعی،گیاهی و سنتی،استفاده از پشم‌های بومی، محلی و خالص و نیز رعایت حتی الامکان مسائل فنی و دقت در صحت بافت توجه گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.