خلاصه ماشینی:
"جریان سرخ عاشورا در رگ و پی سنتهای کهن نیز نشست و همه آن ارزشهایی را که شایسته تداوم در جریان فرهنگ بود، با خود همراه کرد و به این ترتیب بر محور بینش و جهانبینی مردمان این سرزمین،مراسم ماه محرم، جلوهگاه ملموس نبرد نور و ظلمت و نماد ستیز دادوبیداد شد و رویارویی حق و باطل را در نمونه شکوهمند عاشورای کربلا به نمایش گذاشت.
از این گونه است توق،علم نخل،کتل،و انواع پرچمها،در بیشتر مناطق ایران،«علم گیسو»در یزد و بیرجند و برخی نقاط دیگر،تشتگذاری در منطقه اردبیل و خلخال،گهوارههای کوچک نذری در پارهای نقاط و شمع و چراغ در بیشتر مناطق؛در کلیت نمایشی آن و با محتوای گوناگون نمادین همچنین مکان آیینی،مثل امامزاده و تکیه و کنار چشمه و درخت مقدس و مانند اینها؛و زمان آیینی،مثل پگاه در مراسم عاشورای آبادیهای واقع در درهها و دامنههای البرز،و ظهر،نماد لحظه شهادت امام(ع)در مراسم عاشورای بیرجند،و نیز در تفرش که با بانک هم آوای«کشته شد حسین،یا رسول الله،نور نیرین،یا رسول الله»هیجان به اوج میرسد،و«نخل»بر سردستهای مردان سئوکوار به حرکت درمیآید.
وجه دلالت درخت،بر اینکه در جایگاه نماد شهید نشسته و علم شده به دو سبب است یکی اینکه بالای بلند درخت نشان از عروج شهید دارد و دیگر این که افکنده شدن درخت،به معنی از بین رفتن آن نیست، باز سرمیزند و بر جای آن با جوشهای بیشتر قامت میکشند.
در مراسم ظهر عاشورای بیرجند،جامه از تن علمها بیرون میکنند و آنها را بر زمین میاندازند،و چنین مینمایانند که آنها شهیدان کربلایند و آن زمان و مکان ظهر عاشورای کربلای راستین،که خود دو نشانه نمادین از زمان و مکان قدسی است."