Skip to main content
فهرست مقالات

محرم، منشأ مردمی ترین هنر ایرانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 29 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،نمایش ،شبیه‌خوانی ،تعزیه ،موسیقی ،هنر نمایش ،منشأ مردمی‌ترین هنر ایرانی ،ایران ،شبیه ،اسلام ،هنر شبیه‌خوانی باورهای مذهبی ،هنر نمایش در جهان اسلام ،شهادت حضرت امام حسین ،مراسم ،دینی ،مراسم سوگواری شهادت امام حسین ،شهادت ،وحدت ،هنر مقدس ،مجالس ،امام حسین ( ع ) ،حضرت علی ( ع ) ،رنگ ،اجتماعی ،حرکات ،نظم ،مجالس شبیه‌خوانی ،جهان ،تعزیه‌ی ایران نمایش ،انسان

خلاصه ماشینی:

"تعزیه‌ی ایران نمایش‌ آئینی است که قالب و مضمون آن از سنن مذهبی‌ ریشه‌دار متأثر است این نمایش اگرچه اسلامی اما قویا ایرانی است که در اصل از میراث خاص سیاسی و فرهنگی خود ملهم است»7 سخن گفتن یا قلم‌فرسایی دربارهء این هنر مقدس‌ آنچنانکه بایدوشاید نه در بضاعت این حقیر می‌گنجد و نه این سطور را مجال آن دست می‌دهد و لذا در این‌ اندک صرفا به بررسی جنبه‌های نمایشی شبیه‌خوانی‌ بسنده می‌گردد چراکه: هزار نکتهء باریکتر ز مو اینجاست‌ نه هرکه سر بتراشد قلندری داند هنر والای شبیه‌خوانی گذشته از جنبه‌های اعتقادی و عاطفی،جلوه‌های تصویری و حرکات نمایشی‌ چشمگیری را در خود به همراه دارد. ق)و کمال الدین حسین علی واعظ کاشفی کل وقایع عاشورا و شهادت حضرت امام حسین(ع)و یارانش را با هنرمندی تام به شکلی نغز و بدیع به نظم و گاهی به نثر کشیده‌اند و این وقایع را به صورت نظم داستانی‌ درآورده‌اند-از این پس آنچه برای تدوین یک متن‌ نمایش به عنوان(مجلس شبیه‌خوانی لازم بوده‌ بخشیدن طرح نمایشی به این منبع داستانی بوده که‌ این مهم نیز توسط عاشقان و دلسوختگان آل عبا انجام‌ می‌گیرد که این‌کار در اوائل با انتخاب اشعاری از آثار (مراثی)و(حماسی،مذهبی)انجام می‌گیرد و سپس‌ شاعرانی چند مستقلا به سرودن مجالس تعزیه همت‌ می‌گمارند که تاکنون متجاوز از هزار مجلس شناخته‌ شده است دریغ و درد که شاید بتوان گفت کل آنها در مجموعه‌هایی از جمله مجموعهء(خوچشکو)،(پلی)، (لیطن)و(چرولی)در کتابخانه‌ها و موزه‌های کشورهای‌ اروپایی نگهداری می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.