Skip to main content
فهرست مقالات

فرم فیلم

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینما، فرم، روایت، روانشناسی، داستان، فرم فیلم، روایی، تقلید، هنر سینما

خلاصه ماشینی:

"او بحث خود را با یادآوری آنچه ارسطو در«فن شعر» (بوطیقا)خویش درباره انواع متفاوت تقلید گفته است، آغاز کرده و اشاره می‌کند که دو گونه روایت وجود دارد: روایتی که«دیجتیک»است و دیگر،روایتی که مبتنی بر میمسیس (Mimesis) (تقلید)می‌باشد و هر دو روایت‌ می‌تواند نه تنها در سینما بلکه در ادبیات،تئاتر یا به‌ طور کلی هر رسانه دیگری به کار رود17او،سپس علاوه‌ بر ارسطو از دیگر فیلسوف بزرگ یونان باستان،که در ضمن استاد ارسطو هم باید محسوب شود،یاد می‌کند و برای تعریف روایت به کتاب سوم جمهوری افلاطون، مراجعه و چنین نتیجه‌گیری می‌کند: «او در کتاب سوم،روایت ساده یا محض‌ (haple diegesis) را مشخص می‌کند در آن‌ شاعر،خود،گوینده داستان است و حتی‌ کوچکترین تلاشی در القای این نکته صورت‌ نمی‌گیرد که داستان از زبان کسی جز شخص او بیان‌[می‌]گردد. 28 از این‌رو برای درک بهتر نظریات بردول به سراغ‌ یکی از منتقدین او یعنی نیکولز می‌رویم،نیکولز در کتاب«ایدئولوژی و تصویر»طی بخش‌هایی ابتدا همانند بردول از روانشناسی ادراک شروع می‌کند و سپس طی یک بخش،اساس نظریات سینماییش را به‌ اختصار مطرح و بعد دو بخش به بررسی دو نمونه فیلم از سینمای روایی و بالاخره سه بخش مفصل به سینمای‌ غیرروایی(مستند)اختصاص داده است. زیرا زمینه سیاسی و ایدئولوژیک فیلم‌های ازو را به حساب‌ نیاورده‌اند»31 البته بردول کوشش کرده است نظریه سینماییش را فراگیر نشان دهد و لذا گاهی به‌طور پراکنده به نقش‌ ایدئولوژی در فیلم اشاره می‌کند،مثلا: «ما عادت کرده‌ایم که دنبال انواع مختلف‌ معنا در فرایندهای فرمال بگردیم ولی آیا خود آن‌ فرمی که یک فیلم به کارش می‌گیرد،آکنده از دلالت‌های ایدئولوژیک نیست؟آیا الگوبندی‌ روایی،خود،معنای ایدئولوژیک ندارد؟مثلا آیا مفهوم هالیوودی علیت خود دربردارندهء اندیشهء عمل فردی به عنوان تنها نوع کارآمد عمل‌ نیست؟چنین پرسش‌هایی در سال‌های اخیر، نخستین جایگاه را در مطالعه فیلم به خود اختصاص داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.