خلاصه ماشینی:
"برخی از ماهور،ولی معمولا از آنجا که دستگاه شور،مادر دستگاهی نیز نامیده میشده است،آن دستگاه را برای شروع مناسبتر میدانستند و شروع آموزش را هم از درآمد اول آغاز میکردند تا شاگردان رفته رفته با موسیقی و ساز خود آشنا شوند و بتوانند با دقت و ریزهکاریهای بیشتر اجرا نمایند.
دیگر استاد نورعلی برومند که به آموزش ردیف میرزا عبد الله برای اولین بار در گروه موسیقی دانشکدهء هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سپس در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی بهطور شفاهی پرداخته و شاگردان بسیاری به این شیوه پرورش دادند و اکنون نیز همان روش در آموزشگاههای آزاد هنری و دانشگاه تهران ادامه دارد.
3-زمینهء شناخت موسیقی دستگاهی که در سالهای اخیر بهوجود آمده و روشهای آموزش ردیف را مورد بررسی قرار داده و دوباره اهمیت روش شفاهی گذشته را بهگونهای دیگر ثابت میکند که این روش نیز میتواند جنبهء کاربردی امروز را به نحو احسن انجام دهد،زیرا روش مکتوب قبلی و یا نوین بهخوبی نتوانسته در زمینهء آموزش ردیف موفق باشد."