خلاصه ماشینی:
"مجموع این هنرها بر دو بخشند،بخشی که سابقه در تاریخ بشری داشته و بهنحوی در امم سابق و تجارب بشری حضور داشته ولی نسبتشان با حقیقت الهی مثل نفوس و امم گذشته ناقص بود و از خلوص توحیدی مالامال نگردیده بود و بلکه تحت تأثیر تفکر مادی و درک ناقص بشر از وجود قرار داشتهاند مثل نقاشی- پیکرتراشی،حجاری و آرایههای معماری که با ظهور اسلامی حتی الامکان از جرمیت این هنرها کاسته شد و صورتی بدون پرسپکتیو یافتند و از تعین آنها کاسته شد تا بهحدی که بخشی از این هنرها مثل مجسمهسازی و یا صورتگری که بیان واقع بوده و یا نوع نقاشی که نمایانگر کلیات ذوی الارواح بودهاند،بهکلی حرام گریده و نامشروع اعلام شدهاند.
شکوفایی بذر اسلام در اندیشه و هنر بهواقع از زمان آل بویه آغاز شد گرچه ابن مقله در اواخر دوران عباسی خطوط مختلف از قبیل نسخ،ثلث،رقاع ریحان، محقق،توقیع،و مسلسل است ولی قانونمندی خطوط از ابن بواب«آل بویه»آغاز میشود شکوفایی علمی و فرهنگی مسلمانان بویژه ایرانیان در این عصر آغاز میشود و میتوان این دوره را مبدأ تحول در همه علوم و هنر دانست بیشک محور همه هنرها بر توجه و تأثیرپذیری از قرآن بوده است گسترش خطوط مختلف اسلامی تذهیب و نگارگری کتابتآرایی بویژه اهمیت خاصی مییابند که بعدها در عهد سامانی و سلجوقی و تیموری به کمال مطلوب میرسند در این دوران است که هنرمندان بیشماری پیرامون قرآن کریم در اقصی نقاط بلاد اسلامی به خلق آثار ارزشمند هنری میپردازند."