Skip to main content
فهرست مقالات

نیم نگاهی به تاریخ جلد سازی قرآن در ایران اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 12 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : هنر، جلدسازی، استاد، معرق، مولانا، پوست، تذهیب، صحافان، کتاب، کتابخانه

خلاصه ماشینی:

"آیات قرآن کتاب آسمانی،بهشت را به‌صورت باغ‌ها و نهرهای زیبا و غیر قابل تصور به بشر معرفی می‌کند و هنرمندان هریک تصویر خیالی خود را از بهشت به نمایش‌ می‌گذارند و با طرح‌های زیبایی همچون گلزارها به همراه‌ پرندگان نغمه‌سرا و جویبارها و نهرهای آب که سرچشمه‌ حیات ازلی است زیبایی‌های بهشتی در جلدهای نفیس را به‌ تصویر می‌کشند تا حدی که بیننده از مشاهده آن‌همه ذوق و ارادت در آثار مجلدان متحیر شده و بی‌اختیار برای صاحبان‌ آن انگشتان هنرمند طلب مغفرت می‌نماید زیرا که: هنرمند شمعی بود جانفروز- نصیبش از هنر آه و سوز بمیرد بسوزد بکاهد روان‌ که روشن کند محفل دیگران آیات کلام الله مجید پس از کتابت بر روی استخوان‌ کتف شتر و سپس بر روی پوست در داخل جعبه‌های‌ چوبی نگهداری می‌شده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر شمارهء 4-جلد سوخت معرق شرح احوال مختصری از هنرمندان شاخص جلدسازی‌ ایران اسلامی قوام الدین مجلد تبریزی از هنرمندان و صحافان بنام این دوره که در تبریز می‌زیسته و توسط بایسنقر میرزا به هرات دعوت گردیده‌ و مبتکر جلدهای سوخت معرق نفیس می‌باشد. یکی از آثار مهم این کتابخانه،قرآنی است که به‌ خط سلطان ابراهیم میرزا به آب زر کتابت شده و با قلمی‌ همچون موی تحریر گردیده است و در حال حاضر این‌ کلام الله بی‌نظیر در کتابخانه آستان قدس رضوی‌ نگهداری می‌شود. از دیگر استادان جلدساز که سعی نمودند جلدهای‌ معرق دورهء صفوی را رونقی دوباره بدهند می‌توان از مرحوم حاج میرزا آقا امامی و برادرانش صادق امامی، میرزا مهدی امامی،نصر الله امامی و مصطفی امامی و شاگرد لایق ایشان استاد حسین خطایی نام برد که‌ هنرمندی والامقام و بسیار متواضع بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.