Skip to main content
فهرست مقالات

جلوه های آیات و اذکار در نگارگری اسلامی ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : نگارگری، نگاره، نگارگری اسلامی ایران، هنر، اذکار در نگارگری اسلامی، تصویر، جلوه‌های آیات و اذکار، کلام، شعر، مسجد

خلاصه ماشینی:

"به‌عنوان مثال معمولا بر روی درگاهی‌ که به سوی مراجعین به قصرها باز شده،این شعر به‌ چشم می‌خورد: گشاده باد به دولت همیشه این درگاه‌ به حق اشهد ان لا اله الا الله اذکار نیز همچون آیات،همواره با رنگ بر روی‌ نگاره‌ها نقش می‌شوند و در حاشیه قرار نگرفته، مددرسان بیان هنری اثر می‌شوند. در یک نگارهء منسوب به کمال الدین بهزاد که لحظهء نزول وحی بر پیامبر اکرم(ص)را نشان می‌دهد،رسول‌ خدا در مسجد و درون محراب تصویر شده‌اند و آیات 18 تا 22 سورهء جن،بر کتیبه اطراف محراب تحریر شده‌ است. اما در نگارهء دیگری منسوب به این‌ هنرمند که بیانگر داستان آشنایی سعدی با جوان خوب‌ روی است(تصویر 1)،تصویر مدرسه‌ای نشان داده‌ می‌شود که بر کتیبهء ایوان این مدرسه نیز همین آیات‌ نقش شده که در این صورت گرچه می‌توان چنین تصور نمود که کلاس درس در مسجد برگزار شده اما با توجه به‌ بیان نگارگری،بخصوص در عصر کمال الدین بهزاد می‌توان گفت که تصویر این نوع از مدارس که در آن‌ پیوند عشق با معبود بسته می‌شود،جلوهء دیگری از سجده‌گاه مؤمنین است و از این مدرسه است که عالم‌ معانی،بخصوص معنای عشق ازلی بر انسان آشکار می‌شود. یکی از نکات مهم در به‌کارگیری آیات و اذکار در فضاهای معماری و یا بر روی ملزومات زندگی،وسایل جنگی‌ و یا هر موضع دیگر این است که،زمینهء انتخاب‌شده حتما می‌بایست در موضع حق باشد تا آیات الهی بر روی آن‌ نوشته شود؛مگر اینکه مخاطب آیه قوای حق بوده،و یا اینکه همچون نگاره اسکندر و پیر،عاقبت نافرجام باطل‌ توصیف شده باشد که در این موارد آیات و اذکار بر موضع‌ متعلق به اهل باطل نیز نوشته می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.