Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد نغمات و الحان موسیقی در هنر قرائت قرآن کریم

نویسنده:

(5 صفحه - از 68 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، قرآن، هنر قرائت قرآن کریم، قرآن کریم، نغمات، الحان موسیقی در هنر قرائت، تلاوت قرآن، موسیقی عرب، هنر، عرب، آواز، کاربرد نغمات و الحان موسیقی، موشح، تلاوت قرآن کریم، سماع، آهنگ، اسلام، موسیقی قرآنی، مقامات موسیقی عرب، مصر، شعر، اندلس، موسیقی ایرانی، زیبا، نغمات موسیقی در تلاوت قرآن، تلاوت قرآن و مقامات موسیقی، موزون، تلاوت قرآن به آواز زیبا، فن، تاریخ موسیقی

خلاصه ماشینی: "اعراب و ساربان بیابانگردی که ساعات‌ متمادی را با اشتران می‌گذرانده‌اند همراه با قدم‌های‌ موزون شتر و صدای زنگولهء آنها آواز ملایمی را سر می‌گرفتند و ممکن بود ساعت‌ها هماهنگ با اشتر راهوار خویش آن را زمزمه نمایند که این خود موجب پیدایی‌ مقام حداء یا زنگوله در مقام موسیقی عرب شده است. اما اعراب پیش از اسلام با موسیقی و سایر هنرهای زیبا آشنا نبودند و تنها در شعر و ساختن قطعات‌ منظوم تبحر داشتند و هنگامی که هنوز چادرنشین بودند و از این سو به آن سو کوچ می‌کردند،موسیقی آنها محدود به آوازهایی بوده است که برای تهییج و تحریک‌ شترها به‌کار می‌بردند که اصطلاحا به آن حداء می‌گفتند. قرائت قرآن کریم عمدتا از پنج مشرب اصلی تأثیر پذیرفته‌اند که ما آنها را خاستگاه‌های«تلاوت‌ قرآن کریم»به حساب می‌آوریم: 1-تلاوتهای شخص پیامبر اسلام(ص)و ائمه‌ معصومین سلام الله علیهم اجمعین:در کتب وسائل الشیعه‌ و اصول کافی دو حدیث مشابه هم،درباره تلاوت زیبای‌ حضرت علی بن الحسین زین العابدین(ع)نقل شده که‌ احادیث به قرار ذیل هستند. چنان‌که پیش از این نیز (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) گفته بودیم عبد القادر مراغی(متوفی به سال 738هـ)در اثرش مقاصد الالحان می‌گوید: «پدرم به من موسیقی یاد داد و غرضش این بود که‌ من قرآن را با آهنگ بخوانم» آنچه امروز به‌نام موسیقی عرب شناخته می‌شود، تحول‌یافته موسیقی باستانی ایرانی است،که البته از تأثیر موسیقی رومی و عواطف ملت‌های عرب هم رنگ‌ پذیرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.