Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و نستعلیق (منتهای معراج هنر خوشنویسی)

نویسنده:

(3 صفحه - از 73 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : نستعلیق، قرآن، خوشنویسان، خط نستعلیق، استاد سید حسین میرخانی، هنری، منتهای معراج هنر خوشنویسی، کتابت قرآن، کتابت قرآن به خط نستعلیق، خط

خلاصه ماشینی:

"در حقیقت خوشنویسی که قصد دارد قرآن را به خط نستعلیق به نگارش درآورد با چند مشکل اساسی‌ روبه‌روست که آنها را حد الامکان برمی‌شماریم: 1-در نستعلیق یکی از معیارهای زیبایی سوار کردن حروف و کلمات است که این در مواجهه با اعراب‌گذاری موجب ناخوانا بودن آیات قرآنی می‌شود. استاد حسین میرخانی که میراث هنری نستعلیق را به تمام و کمال به تصرف خود درآورده بود مایه اصلی‌ هنری خویش از شاگرد مستقیم مکتب کلهر یعنی«آقا سید مرتضی بزغانی»که پدر او بود دریافت کرد و در یک‌ زندگی هنری پر برگ و بار از دوازده سالگی به امر کتابت‌ پرداخت،ارمغان این سلوک والای هنری دهها کتاب‌ کوچک و بزرگی است که در این‌جا به آنها نمی‌پردازیم‌ زیرا این‌کار به خودی خود مجالی جداگانه را طلب‌ می‌کند. » استاد خروش در مورد این اثر معتقد است که به‌رغم مشکلات خاص تحریر متن عربی به نستعلیق که از آن‌ میان می‌توان به-علامت‌گذاری و اعراب،ایجاد فاصله‌ در کلمات و مفردات،ایجاد نقص در ترکیب به‌خاطر مراعات فواصل و محدودیت در ایجاد کشیده-اشاره‌ کرد باید اذعان داشت که در کتابت قرآن دوم استاد، بیننده«نه‌تنها هیچ‌گونه احساس کمی و کاستی در ترکیب سطور نمی‌کند بلکه صفحاتی را در مقابل خود می‌بیند که در اوج زیبایی نوشته شده‌اند. با این حال خط مرحوم یزدانی گرچه امانتدار شیوهء استاد بزرگ نستعلیق مرحوم علی اکبر کاوهء حقیقی است‌ اما به لحاظ جایگاه هنری بعد از قرآن مرحوم استاد سید حسین میرخانی قرار می‌گیرد و بزرگترین ویژگی آن‌ این است که قرآن منحصر به فردی است که پس از انقلاب اسلامی چاپ شده است و البته فشرده‌نویسی نیز در آن راه نیافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.