خلاصه ماشینی:
"در عین حال که صفحات 8 تا 22 اندام حروف و کلمات را به هنرجو ارائه میدهند این سؤال مطرح میشود که آیا درهم رفتن این تعداد از ترکیبات در یکدیگر میتواند برای هنرجویان تازهکار مفید واقع شود؟به نظر میرسد با توجه به عدم بهبود حس بینایی و قدرت جزئیات خط در مراحل ابتدائی،حروف و کلمات ارائه شده تنها به عنوان تودهای از کلمات نوشته شده به نظر میآیند و در مراحل بعد قابلیت استفاده بیشتری پیدا خواهند کرد.
در کنار توانایی مطلوب و عیار کیفی حروف و کلمات در اجرا که در اصل نیروی هنرمندانه خوشنویس را تداعی میکند نظم به کار گرفته شده در نگارش حروف و کلمات بهگونهای است که در هر صفحه با تکبه بر یک حرف آغازین،مجموعهای متنوع از کلمات خرد و درشت به تحریر درمیآیند و قابلیتهای خط نستعلیق از نظر ترکیب در اثر حسن همجواری نیز ارائه شده است.
آرایش حروف و کلمات در کنار هم و به دست دادن بافتی یکنواخت و از همه مهمتر چشمنواز در ابتدای امر شاید کاری سهل به نظر آید اما در عمل تحریر صفحاتی با این امتیازات نشان از آن دارد که خوشنویس کتاب در به کارگیری قواعد بصری خط نستعلیق از یک سو و تفکر و تعقل و وسوای هنری از سوی دیگر تلاش وافری به عمل آورده است.
در مورد حروف و کلماتی که در مرکز صفحه به نگارش درآمدهاند دیده میشود که تقارن و تعادل آنها صرفا از راه قرینهسازی یه دست نیامده است بلکه همچنان که در قبل نیز به آن اشاره شد براساس وزنهای بصری کبمات و به روشی غیراز قرینهسازی و بنابر حس هنری و درک جایگاه حروف و کلمات عملی شده است."