Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل زیباشناختی یکصد پشت جلد نستعلیق به خط: غلامحسین امیرخان

نویسنده:

(10 صفحه - از 20 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : نستعلیق، پشت جلدها، قلم، هنری، خوشنویسی، زیبایی، خط، خط نستعلیق، تحریر، عناوین اصلی پشت جلدها

خلاصه ماشینی: "نکته مهم این است که برای به وجود آوردن این‌ فضا الزام و ضرورتی ندارد دو حرف یا دو کلمه به‌طور صددرصد باهم هماهنگ باشند(مانند ما و یا و یا و ی)بلکه اگر هماهنگی مورد بحث تنها در بعضی از قسمت‌های حروف و کلمات حاصل شود از این ویژگی‌ به نحو احسن بهره‌برداری شده است و به عنوان نمونه‌ در پشت جلد«ترجیع‌بند هاتف اصفهانی»،قسمت‌ پایانی حرکت«تف»با صعود پایانی«ها»با قرار گرفتن‌ در کنار هم یکی از هماهنگی‌های ناشناخته حرکات در نستعلیق را به نمایش گذشته‌اند. قدر مسلم این نکته را نباید از خاطر برد که موارد فوق امر تازه‌ای در وادی پررمز و راز نستعلیق‌نویسی‌ نمی‌باشند و همواره توسط استادان معاصر دنبال شده‌ است،اما ویژگی‌ای که در آثار پشت جلدهای استاد دیده‌ می‌شود این است که به عنوان یک اصل مهم استفاده‌ می‌گردد و به تعبیر یکی از خطشناسان معاصر از پشت‌ جلد یک کتاب،تابلویی هنری که واجد ارزش‌های‌ زیباشناختی است،به دست می‌دهد. در پشت جلد«ترجیع‌بند هاتف‌ اصفهانی»که در 1369 به نگارش درآمده علاوه بر ویژگی‌های هنری عنوان اصلی که در جای خود قابل‌ تأمل است به یک ویژگی خاص نیز برخورد می‌کنیم و آن اینکه تقارن بصری از طریق دو نوشته سمت راست و سمت چپ فراهم آمده و این در حالی است که مشابهتی‌ بین کلمات دیده نمی‌شود ولی ابتکار خوشنویس و استفاده مطلوب از کلمات در نهایت به بروز این تقارن‌ چشم‌نواز کمک کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.