Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی نو در آموزش موسیقی

نویسنده:

(3 صفحه - از 32 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، نت، موسیقی ایرانی، نت شاهد موسیقی سنتی ایران، خصوص شیوه‌های آموزش موسیقی ایرانی، موسیقی سنتی ایران، نغمه‌های، تئوری موسیقی غربی موسیقی‌دان، هنر، آموزش سه‌تار و تئوری موسیقی

خلاصه ماشینی: "برای آشنایی با دیدگاههای نویسنده در خصوص‌ شیوه‌های آموزش موسیقی ایرانی و نگرش غیرمنطقی‌ و غیرعملی برخی از غرب‌زدگان که در چند دهه گذشته‌ با نقطه‌نظرات خود اذهان مردم و بویژه جوانان را آشفته‌ کرده‌اند فرازهایی از مقدمه کتاب آورده می‌شود: «ممکن نیست کسی با آموزش به شناخت و درک‌ دستگاههای موسیقی ایرانی نایل گردد و بعد از آن‌ بتواند به موسیقی مبتذل رغبتی نشان دهد و نام هنر بر آن بنهد. بایستی اذعان کرد که به موازات روش‌های آموزشی‌ غربی که زاییده شرایط ویژه کشورمان در یکصد سال‌ گذشته بوده است،استادان موسیقی سنتی ایران نیازی‌ به تغییر شیوه‌های آموزشی سنتی خود که مبتنی‌ بر آموزش شفاهی و سینه‌به‌سینه است پیدا نکرده و با جدیت و اعتقاد فراوان به درستی روش آموزشی خود راه‌ قدما را پیش گرفته و به تعلیم شاگردان در خانه خود پرداختند. » مؤلف کتاب نظرات متفاوتی در این خصوص دارد و دستگاه«سه گاه»را پایه موسیقی دستگاهی ایران به‌ حساب آورده و می‌نویسد:«موسیقی ایرانی از یک‌ دستگاه تشکیل شده:دستگاه سه گاه. » شادروان مرتضی حنانه نیز در خصوص اهمیت نت‌ شاهد در موسیقی ایرانی در کتاب گام‌های گمشده‌ مطالب ارزنده‌ای ارائه داده و در مجموع اعتقاد دارد که‌ نت شاهد محور اصلی درآمد دستگاهها و مقام‌ها است و بیشتر از همه صداها در یک جمله موسیقی تکرار می‌شود و نقش آن منطبق بر همان نقشی است که‌ «تونیک»در موسیقی غربی به عهده دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.