خلاصه ماشینی:
"تصویرسازی مؤلف @فرزاد ادیبی (به تصویر صفحه مراجعه شود) سخنی دربارهء هنرهای تجسمی و بویژه هنر جوان اما کهنسال گرافیک فراوان است اما هدف این نوشتار، طرح نوعی تصویر سازی است که میتوانیم آنرا «تصویرسازی مؤلف»بنامیم و پاسخی برای این پرسش بیابین که چرا تصاویری از آن سوی زمانها و مکانها تاکنون پائیدهاند؟ و چرا هنوز هم«شام آخر»داوینچی اولین است و «آفرینش»میکل آنژ سزاوار آخرین؟ چرا آثار«براد هلند»،«جفریماس»و«مارشال آریزمن»پیشگامتر از نوشتههای متن هستند؟ چرا طراحیهای استاد«محمد سیاه قلم»فراتر از زمان خویشتند؟ و چرا تصویرسازیهای«مرتضی ممیز»،«فرشید مثقالی»و هنرمندان پیشتاز دیگر به عنوان «تصویرسازی مؤلف»قابل طرح هستند؟ میدانیم که هنر گرافیک شاخههای بسیاری دارد و محصولاتی بیشمار،نشانه (sign) ،صفحهآرایی (Lay out) ،بستهبندی (Packaging) ،تصویرسازی Illustration) ،العان دیواری (Poster) ،دفترک (Bruchor) کارنما (catalog) و...
تصویرسازی شاید همسایهترین بخش گرافیک با طراحی و نقاشی است که در این گفتار شامل انواعی است از حیث:الف:محتوا و موضوع ب:مخاطب ج:قالب :بسترهای بروز و نمایش الف:انواع تصویرسازی با توجه به محتوا و موضوع بر روی یک محور با دو قطب طبیعتگرایی و انتزاع میتواند در حرکت باشد.
سیر و صور نقاشی ایران @زیر نظر:آرتور اپهام پوپ @ترجمه:یعقوب آژند (به تصویر صفحه مراجعه شود) این اثر ترجمه بخشی از کتاب بررسی هنر ایران (A Survey of Persian art) است که به نقاشی ایرانی میپردازد.
صفحهء آراستهء یک تصویرساز میتواند یک اثر تصویرسازی محسوب شود و متن و عنوان مطلب نیز در حالی که شخصیت خود را دارند در خدمت تصویر بوده و بهعنوان عنصری تصویری مکمل تصویر اصلی هستند."