خلاصه ماشینی:
"از سال 1881 به مدت پنج سال،ونسان،مرتبا شهربهشهر میگشت و به کار طراحی و نقاشی اشتغال داشت و سرانجام در 1886 به برادرش تئو در پاریس ملحق شد که مقارن با زمانی بود که تئو در آنجا گالریهایی را برای نمایش آثار امپرسیونیستها ترتیب داده بود...
آشنایی این هنرمند در آن برهه زمانی در پاریس با امیل برنارد Emile Bernard هنری تولوز Henri de Tou Louse ،لوترک Lautrec ،کامیل پیسارو Camille Pissaro و پل گوگن Paul Gougin ،تأثیر بسیار عمیقی بر آثار هنری وی نهاد و سایه رنگهای تاریک و ته رنگهای تیره که میراث سرزمینهای شمالی بود و یادگار شهرهایی که«ونسان»آنها را ترگ گفته بود، تحت تأثیر رنگهای درخشان و شفاف طبیعت امپرسیونیستی قرار گرفت.
«تئو»منظره مرگ هنرمند را در نامهای به امیل برنارد،بهگونهای دردآور و جانگداز اینگونه شرح میدهد: بر فراز دیوارها،دیوارهای اتاقی که پیکر ونگوگ به آرامش در آن آرمیده بود،آخرین پردههای نقاشی او جان گرفته بودند و در اطراف او هالهای نورانی تشکیل داده بودند،تابوت با پردهء سپیدش قداست یافته بود و توده انبوهی از گلهای آفتابگردان،گلهای آفتابگردانی که او عاشقانه دوست میداشت پیکرش را دربرگرفته بود و گلهای کوکب زرد نیز همهجا را پوشانده بود،رنگ زرد،رنگ مورد علاقه هنرمند نقاش...
ونگوگ در فیگور و ترکیبات چهره و اندام،تغییراتی ایجاد میکرد و چون اکثر اوقات فقر و تهیدستی مانع استخدام مدل نقاشی برای هنرمند بود،وی از چهرهء خویش مدد میجست و پرترههای بسیاری از چهره خود نقاش بهجای مانده است..."