خلاصه ماشینی:
مجلدهای بازماندهء این اثر ارزنده از مهمترین آثار ادبیات پهلوی هستند و دینکرد به منزلهء دانشنامهای است برای دستیابی به اندیشههای مزدیسنایی.
چهار اکنون برگرداندن بندهایی از بخش نخستین کتاب پنجم دینکرد که بیشتر جنبه اساطیری دارند نقل میگردد: فصل یک-بندهای 7-9 7-در باره اینکه چگونه پیامبران پیش از زردشت این دین را پذیرفتند و زردشت سپیتمان پاک که دارای فروهر نیک است چگونه ظهور کرد و در باره کسانی که بعدها میآیند و آورندگان این دین به پاک هستند8 .
6-چون به هم سخنی اورمزد آمد و دین را پذیرفت،اهرمن،دیوان و دروجان بسیار را برای ترساندن و آسیبرسانی و ستیزهجویی و کشیدن او به سوی خویش،به نزد وی فرستاد و همگان،که زردشت آنها را نپذیرفته بود،سرکوب و مغلوب،از نزد او بازگشتند،درحالیکه وی این سخن پاک را به زبان اوستایی اعلام کرده بود15:خواست اورمزد برترین است،و دین او آراسته به زینافزار است،در آن پاداش آشکار است،نیروی فرمانروایی دارد و در آن،راه از میان بردن زیان ناشی از متجاوز(-اهریمن)و پیروزی انجامین ایزدان و آنچه در بارهء این امور است نشان داده شده است.
(9)-پیش از زردشت،سخن ایزدی به پیامآوران دیگری نیز ابلاغ گردید اما زردشت بود که آن را به کمال پذیرفت و تبلیغ کرد فهرستی از این پیامبران در آغاز کتاب هفتم دینکرد آمده است(ص 592 دینکرد چاپ مدن).
(18)-یعنی فلج (19)-اشاره به داستان اسب گشتاسب است که دستها و پاهایش فلج شده بود و زردشت بدو شفا بخشید.
فصول مختلف کتاب با اشکال و تصاویر(رنگی و سیاه و سفید)متعددی همراه شده است که برای دانشجویان رشته باستانشناسی و علاقمندان بسیار سودمند خواهد بود.