Skip to main content
فهرست مقالات

باز هم ماجرای ضحاک ماردوش

نویسنده:

(4 صفحه - از 56 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : ضحاک، شاملو، ذبیح بهروز، فردوسی، حصوری، شاهنامه، ایران، شاعر، جمشید، طبقاتی، بارهء، ضحاک ماردوش، فارسی، تاریخ، حصوری نظریاتی در بارهء ضحاک، فریدون، بارهء ضحاک، هند، ماجرای ضحاک، کتاب، مردم، استادم ذبیح بهروز، اجتماعی، بارهء ذبیح بهروز، احمد شاملو، آسیای صغیر، تاریخ آسیای صغیر، تاریخ ایران جمشید و فریدون، جامعه، تودهء مردم

خلاصه ماشینی: "چنان‌که دیدیم‌ عمده‌ترین مستندات آقای حصوری-و نیز شاملو در آن‌ سخنرانی جنجالی-در باره تعلق ضحاک به جامعهء اشتراکی اولیه و رهبری توده‌های ناراضی از طبقاتی شدن‌ جامعه،عبارتی است از آثار الباقیه ابو ریحان بیرونی و چند بیت از شاهنامه که پیش‌تر در نقدهایی که بر سخنرانی‌ شاملو به چاپ رسیده،بی‌ربطی این مستندات با چنین‌ نظریه‌ای به خوبی نشان داده شده است و پرداختن به‌ آنها،در اینجا تکرار مکررات خواهد بود. آقای حصوری می‌نویسد:«این‌کار فردوسی(نادیده‌ گرفتن بخش اول ماجرای ضحاک که برگرداندن جامعه‌ به وضع پیشین است)چند علت دارد که باید به آن‌ پرداخت:نخست اینکه شاهنامه در واقع روایت کارکردهای‌ شاه-خدایان ایرانی است،همهء پهلوانی‌ها،بزرگی‌ها و آوازهء شاه-خدایان است که عناصر حماسه را شکل‌ می‌دهد و نه مردی که از میان مردم برخاسته و تمام‌ سپاه و اطرافیان او هم از تودهء مردم‌اند. بنابراین چگونه می‌توان شاعر را متهم‌ کرد که به خاطر وابستگی‌های طبقاتی بخش اول‌ ماجرای ضحاک را حذف کرده است؟آیا مدرکی هست‌ که نشان دهد این بخش در شاهنامهء ابو منصوری بوده و فردوسی به عمد آن را نادیده گرفته است؟آقای‌ حصوری مدرکی برای اثبات سخن خود ارائه نداده‌اند، ولی سندی وجود دارد که نشان می‌دهد در ماءخذ شاعر چنین مطالبی ابدا وجود نداشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.