Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی بر اسطوره ها از دیدگاه انسان شناسی

نویسنده:

(5 صفحه - از 64 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، انسان، انسان‌شناسی، لوی استراوس، ادیان، رؤیا، اسطوره‌ها از دیدگاه انسان‌شناسی، روایت، درک اسطوره شاخهء اسطوره‌شناسی دینی، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"در همین اثر که بارها مورد انتقادهای شدید قرار گرفت‌ شاید این نکته که برای نخستین‌بار تلاش می‌شد به منطقی‌ درونی در اسطوره‌ها دست یافته شود و فراتر از اشکال بی‌پایان، پراکنده و درهم‌شکستهء آنها،شباهت‌ها،ساخت‌ها و طبقه‌ها و رده‌ها،ولو با دیدگاهی تطورگرا و خودمحور اروپایی،در میان‌ آنها یافت شود،خود گویای دگرگونی قابل توجهی بود که‌ نسبت به مفهوم اسطوره در آغاز قرن 19 به وجود آمده بود. انسان‌شناسانی که برای نخستین‌بار دست به پژوهش میدانی زدند و این روش را به شرطی اساسی‌ در اعتبار علمی مردم‌شناسی تلقی کردند،و در رأس همهء آنها برونیسلاو مالینوفسکی (Bronislaw Malinowski) بر آن بودند که اسطوره‌ها نه در پی توضیح و تبیین پرسش‌های‌ فلسفی و هستی‌شناسانهء انسان‌های ابتدایی(که اصولا وجود چنین پرسش‌هایی نیز مورد شک است)بلکه دارای کارکرد وحدت‌بخشی،انسجام‌دهندگی و تضمین مکانیسم‌های‌ زندگی اجتماعی هستند. مارسل گریول (Marcel Griaule) مردم‌شناس فرانسوی که در کنار موریس لینهارت‌ (Max Leenhardt) یکی از دو چهره اساسی در انسان‌شناسی دین در فرانسه به شمار می‌آید و پژوهش‌های‌ میدانی او در اقیانوسیه شهرتی جهانی برایش به ارمغان آورد، در پی آن بود که نشان دهد فرهنگ هر جامعه‌ای براساس‌ یک جهان‌بینی خاص قرار دارد و این جهان‌بینی حاصل درکی‌ است از درون (emic) از گروهی بزرگ از نمادها که‌ اسطوره‌ها بخش بزرگی از آنها را تشکیل می‌دهند. باتوجه‌ به این امر،کتاب«شناخت اساطیر»نوشتهء رژه باستید و ترجمه‌ جلال ستاری که در 132 صفحه در سال 1370 به‌وسیله‌ انتشارات توس به چاپ رسیده است را شاید بتوان به عنوان‌ یکی از بهترین منابعی معرفی کرد که در حال حاضر برای‌ آشنایی نخستین با مفهوم اسطوره و برای به دست آوردن‌ دیدگاهی عمومی و مقدمه‌ای برای ورود به جهان پررمز و راز اسطوره‌ها در زبان فارسی وجود دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.