خلاصه ماشینی:
برخی به«عشق صوفیانهء4»او رجوعی دلنشین دارند، و برخی انتقاد میکنند،برخی«پیوند عشق میان شرق و غرب5»او را قطور میبینند،و برخی خط نگاهی را که در این کتاب پیزده شده و تا جانهای آشنا کشانده شده است را،به دیدهء تحسین مینگرند،و خلاصه بر سر هر نوشته و کتابی از او،و ترجمههایش به گفتوگو درمینشینند،اما دل به نوشتن در بارهء آن نمیدهند که این دانشی مرد،در کتاب مورد توجهشان،چه گفته،و جه ناگفته،گذشته است!ولی این گلایهای نیست که ستاری از«اهل نظر»دارد،و یا حرفش را برزبان میآورد،از آن جهت اگر چنین بود،شاید که نگارندهء این سطور از آن آگاهی داشت.
در پیشگفتار جانهای آشنا مینویسد:کتابی که از نظر خوانندگان ارجمند میگذرد، اگر دنبالهء کتاب«پیوند عشق میان شرق و غرب»که نگارنده در سال 1354 انتشار داد نباشد،بیگمان با آن بیارتباط هم نیست،زیرا نویسنده کوشیده تا نکتهء مهمی را که،به تصور وی،در آن نوشته ناگفته مانده بود و یا به روشنی بیان نشده بود،در این کتاب شرح کند.
اما نکتهای که ایضاح آن عمدهء مقصود نگارنده از تألیف این کتاب بوده،این است که هر فرهنگ زنده و مستقل،مادام که به پایان سیر خود نزدیک نشده و دورهء تاریخ آن به سر نیامده،هم از فرهنگهای دیگر میگیرد و هم به آنها میبخشد.
منتهی آنچه در این قصهبافی شگفت و ناشیانه مینماید این است که به قولی یوسف در هنگام ورود به مصر،نه ساله یا یازده ساله یا دوازده ساله بوده است،و به همین دلیل عزیز،یوسف را چون فرزند خویش نزد زلیخا میبرد،و وی را در کار یوسف وصیت میکند که نکو و گرامیاش دارد.