Skip to main content
فهرست مقالات

کاریکاتور ایران پیام دار و جهانی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 65 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : کاریکاتور، کاریکاتور ایران پیام دار، طنز، هنر، پیام، کار، سیاسی، تأویل، نسل، کاریکاتوریست

خلاصه ماشینی: "شما تصور بفرمایید که‌ در یک روزنامه‌ای احتیاج مبرم!به یک چماق‌ بوده باشد و یک جوان باذوق کاریکاتوریست‌ هم بتواند آستین‌ها را بالا بزند و فی المجلس‌ چماق زیبا و خوشتراشی بکشد که فی الفور به‌ دست چاپ سپرده شود؛حالا منطقا می‌توان به‌ استناد همین فقره کاریکاتور چماقی،به طور یک ضرب مدعی شد که آن جوان مستعد در پیرامون بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی‌ صاحب حرف و عقیده و شناخت و نظر است؟ نکته‌ی جالب اینجاست که گاه مقاله‌ی یک‌ آدمی که دکترای اقتصاد دارد،با طرح جوانی‌ تزیین می‌شود که آن جوان حتی حوصله‌ی‌ خواندن متن آن مقاله را هم ندارد!در حالی که‌ مثلا آدمی مثل«پلانتو»تا چندین تشکیلات‌ آزادیخواهانه و حقوق بشری به راه انداخته و یا شخصی مثل«اولیفانت»در آمریکا دارای کلی‌ تجربه و کار سیاسی در جریان ریاست‌ جمهوری‌های جانسون،نیسکون،فورد، کارتر،ریگان،بوش،کلینتون و بوش است. -یکی از موضوعات مطرحی که روی آن‌ بحث می‌شود و من فکر می‌کنم در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با حوزه‌ی کار و طنزآوری‌ شما نیز باشد،این است که آیا نشریات طنز وابسته به خبرهای روز هستند و یا این‌که اخبار را از جراید دیگر می‌گیرند و در اطراف همان‌ خبرها هم مانور می‌دهند؟مطلب دیگری که‌ بین برخی از کاریکاتوریست‌های جوان هم‌ محل گفت‌گو است این‌که کار بر روی خبر به‌ عنوان روال عام نشریات سنتی طنز و استفاده از دیالوگ یا منولوگ در نهایت باعث تنبلی ذهن‌ بیننده و افزایش روحیه‌ی آسان‌طلب او نخواهد شد؟ -در استفاده از شیوه‌های فوق حکما ضرورتی وجود داشته و دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.