Skip to main content
فهرست مقالات

فراز و فرود نمایش قدسیانه تعزیه در فرایند تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، نمایش، تعزیه‌خوانی، موسیقی، فرهنگی، ایران، اجتماعی، مردم، شهادت، فرود نمایش قدسیانه تعزیه

خلاصه ماشینی:

"از این زمان که احتمالا اواخر دوره صفوی‌ باید بوده باشد،تعزیه‌خوانی همچون نمایش آیینی-مذهبی،در عرصه هنر ایران آشکار گردید و همچنان‌که(کیندرمن در تاریخ تیاتر یونان باستان‌ نوشته:«روح تراژدی متکامل یونانی از زمان جنگ با ایرانیان رشد یافت و براساس جنگ‌های یونانیان با ایرانیان بر روی صحنه آمد»)،روح تراژدی در ادبیات ایران نیز بر بنیاد وقایع کربلا و نبرد اولیا با اشقیا و شهادت مظلومانه‌ی‌ امام حسین(ع)در یک شکل نمایشی مأوا گرفت و نمایش یا«درام»مذهبی‌ ایرانیان به صورت تعزیه جلوه‌گر شد. از این‌رو،تعزیه‌نویسان و تعزیه‌گردانان در معرفی شخصیت‌های مذهبی افزون عواملی که زمانی خاص تعزیه‌خوانی را به‌عنوان یک‌ نیاز اجتماعی-روانی و فرهنگی در جامعه پدیدآورند و دو سه سده آن را در پناه خود گرفتند و حفظ کردند،امروز تغییر کرده‌اند،به‌طوری‌که جامعه‌ی متحول کنونی دیگر نمی‌تواند چون جامعه‌ی گذشته پناهگاه و نگهدارنده‌ی‌ خوبی برای این پدیده‌ی فرهنگی باشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر بهره‌گیری از روایت‌ها تاریخی در مقتلنامه‌ها و سوگنامه‌ها،از اعتقادات و باورهای عامه مردم درباره‌ی قهرمانان تعزیه نیز بهره‌ می‌گیرند و خواست‌ها و گرایش‌های روحی مردم را در ساخت و پرداخت‌ خصایل و رفتار و گفتار شخصیت‌ها به کار می‌برند. نکته‌ی پایانی اینکه به همان اندازه که حفظ و حراست و به نمایش‌ گذاشتن نمونه‌هایی از ابزار و وسایل کار و تولید و اسباب و اشیای خانه و زندگی‌ و دستاوردهای مادی مردم جامعه‌های قدیم ایران در موزه‌ها،و گردآوری‌ فولکور و چاپ و انتشار مواد فولکلوری و حفظ آنها ارزش فرهنگی دارد، نگهداشت سنت نمایشی تعزیه در جامعه و برپایی مجالس تعزیه‌خوانی در تکیه، جایگاه اصلی و قدسیانه‌اش به‌عنوان یک شاهد تاریخی از فرهنگ معنوی و نمایش آیینی-مذهبی قدیم ایران برای نسل امروز و فردا و پژهشگران تاریخ‌ فرهنگ و هنر ایران سودمند و دارای بها و اعتبار فراوان خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.