Skip to main content
فهرست مقالات

چشم اندازی از گفت و گوی انسان و انسان- زمین

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : انسان، فرهنگی، تئاتر، انسان‌شناسی زیستی، قومی، ازدواج، جامعه‌ی، کتاب، محیط زیست، اجتماعی، ترکیب، تعامل، مطالعات انسان‌شناسی زیستی در ایران، طراحی صحنه تئاتر در ایران، طراحی صحنه در تئاتر ایران، طراحی صحنه، محیط، نظام، آیین، ازدواج‌های میان قومی برون گروهی، عوامل، هنر، طبقه، نظریه‌های انسان‌شناسی نشان، مطالعات، حوزه‌ی انسان‌شناسی فرهنگی، سنتی، انسان‌شناسی زیستی ایران، تعامل میان زیست و فرهنگ، گرایش‌های

خلاصه ماشینی: "چشم‌اندازی از گفت‌وگوی‌ انسان-انسان و انسان-زمین علیرضا حسن‌زاده عضو هیأت علمی سازمان میراث فرهنگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرهنگ و زیست اصغر عسگری خانقاه انتشارات سمت انسان‌شناسی زیستی زمانی به پیشرفت‌های‌ عمده رسید که بر پیشداوری‌های مبتنی بر تبعیض نژادی که به صورت تئوری‌های‌ بیولوژیکی ساخته می‌شد،غلبه کرد و نشان داد که‌ فرهنگ و جامعه‌ی انسانی باید به‌عنوان گونه‌ای‌ از سازگاری با اضطرار و فشارهای محیطی در روندی متکامل درک شود. دوم آن‌که ویژگی‌های‌ فرهنگی چون همنوایی گروهی و قومی در تعامل‌ میان اقوام یاد شده در یک جامعه‌ی چند قومی از نظرگاه انسان‌شناسی به بحث نهاده می‌شود و دیگر آنکه نقش محیط زیست و جغرافیای بومی‌ در همگرایی فرهنگی و زیستی جامعه‌ی چند قومی،مورد تحلیل واقع می‌گردد و این امر باتوجه به تنوع حوزه‌های جغرافیایی و فرهنگی در ایران اهمیت دانش انسان‌شناسی را در مطالعه‌ی‌ مزبور نشان می‌دهد. «گرایش فرهنگی‌ گروه‌های ترکیبی در ارتباط مستقیم با گرایش‌های جسمانی است به‌طوری‌که تغییرات‌ و تحولات ناشی از آنها به‌طور همسو و هماهنگ (به تصویر صفحه مراجعه شود) صورت می‌پذیرد،به عبارت دیگر گرایش‌های‌ فرهنگی نمی‌تواند جدا از گرایش‌های جسمانی‌ باشد»(ص 137)برای نمونه می‌توان این‌ واقعیت را در کاربرد همزمان دو زبان ترکی و لری‌ در ازدواج‌های میان قومی در جامعه‌ی مزبور مشاهده نمود. از سوی دیگر کتاب اگرچه به تحلیل عوامل‌ و پدیده‌های اجتماعی می‌پردازد و اطلاعات‌ مناسبیرا از منظر انسان‌شناسی در اختیار ما قرار می‌دهد که برای نمونه می‌توان به نقش عوامل‌ طبقاتی در ساخت خانه‌های تک گوشواره‌ای و دو گوشواره‌ای اشاره داشت،اما جای بحث بیشتر در مورد نقش عملگرهای اجتماعی و گروه‌های‌ جنسی،طبقه‌ای،سنتی و فرقه‌ای در همگرایی‌ زیستی-فرهنگی کمی خالی به نظر می‌رسد،زیرا اگر سیستم‌های فرهنگی را سیستم‌هایی مشروط و تعاملی(مذاکره‌ای)بدانیم،می‌باید همزمان به‌ نقش استراتژی،استراتژی ثانوی و عملکردهای‌ گروههای اجتماعی(طبقه،فرقه،سن و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.