Skip to main content
فهرست مقالات

باورها، کارکرد و خاستگاه اساطیر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اساطیر، خاستگاه، قصه، آدم، هنر، اقوام، میتولوژی، قهرمانان، جانوران، یونانی

خلاصه ماشینی:

"مثلا تمیز دادن این نکته بسیار مشکل است‌ که آیا بعضی قهرمانان اساطیری،خدایان قدیمی‌ بوده‌اند که از درجه خداوندیشان تدریجا کاسته‌ شده و به انسانیت نزدیک‌تر گشته و سرانجام به‌ قهرمانان ملی و نژادی و نمونه ایده‌آل یک انسان‌ کامل و کارآ تبدیل شده‌اند،یا عکس آن است، یعنی انسان‌هایی حقیقی بوده‌اند که در روایات‌ اساطیری و در سیر زمانی دور و دراز تدریجا بر صفات و محسنات ایده‌آل آنان افزوده گشته و سرانجام به درجه خدایی یا نیمه خدایی بالا برده‌ شده‌اند؟در این مورد باید گفت که در قرن چهارم‌ قبل از میلاد مسیح،اسطوره‌شناس نامداری‌ موسوم به یومروس( Euhemerus )نظرش‌ آن بود که دلیران و بزرگان و سران قبایل،پس از مرگ خود،در اذهان عمومی بازماندگان اعتلا می‌یابند و نسل بعد النسل به قدری با عظمت و جبروت در اطرافشان سخن‌پردازی می‌گردد و نسبت‌های عجیب و قریب به آنان داده می‌شود که پس از گذشت اعصاری چند،تا درجه خدایی در میان مردم قوم یانژاد خود بالا می‌روند و به‌ موجوداتی خدای‌گونه تبدیل می‌گردند. اکثر اساطیر،و باز اکثریت عظیم خدایان‌ یا سایر شخصیت‌های اساطیری،ویژگی‌های‌ بسیار پیچیده‌ای دارند،و نیز دارای چنان عناصر به‌ هم بافته‌ای هستند که هم از لحاظ مبداء و منشاء و هم از حیث مراحل توسعه اسطوره‌ای،متفاوت‌ می‌باشند،بنابراین اساطیر را می‌توان هم بر حسب‌ پدیده‌های مطرح شده و عملیات انجام گرفته و نیز اعتقاداتی که به منزله رشته پیونددهنده‌ آنهاست طبقه‌بندی کرد،و هم از نظر خاستگاه‌ آرمان‌ها و ایده‌هایی که خود مبین آن هستند دسته‌بندی نمود: از لحاظ کائنات و سماوات در اساطیر الاولین تمایلی موجود است که به‌ هریک از کراتی چون خورشید و ماه و سایر اجرام‌ سماوی،شخصیتی نسبت داده شود،یا به بیان‌ دیگر برای هریک از آنها قائل به شخصیتی‌ بشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.