Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب خیالی نگاری

نویسنده:

(6 صفحه - از 6 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : هنری، خیالی، تئاتر، نقاشی، خیالی‌نگاری، تئاتر رنسانس، هنرهای سنتی، اروپا، آثار، آثار هنرهای سنتی

خلاصه ماشینی: "دکتر محمد علی رجبی‌ مکتب‌ خیالی‌نگاری جای آن دارد که در آغاز،به یک موضوع اساسی پرداخت و به این‌ پرسش پاسخ داد که چرا امروزه هنر جایگاه مردمی خود را از دست داده‌ است،حال آن‌که در گذشته،مردم بهترین متقاضیان آثار هنری بوده‌اند؟ مدت‌هاست که این پرسش مهم جامعه‌ی هنری را از یک سو و مسؤولان هنری را از سوی دیگر به خود مشغول کرده است. اما سؤال این است که اگر هنرمندی جهت تأمین مواد و ابزارکار هنری خود مجبور باشد به یک مرکز تولید قدرتمند هنچون دربار مرتبط شود،آیا هنر او درباری است؟حتی امروزه نیز باتوجه به گستردگی بسیار زیاد امکانات نسبت به قرون گذشته،هنرمندان چشم‌به‌راه تولیدات‌ کارخانجات معتبر جهانی،جهت تأمین ابراز و مواد هنری خود هستند و به ندرت می‌توان هنرمندی را یافت که به تنهایی قادر به تهیه و تدارک‌ ابزار و مواد مورد نیاز خود باشد. آثار هنرهای سنتی گرچه امروزه بعضا جایگاه اصلی‌ خود را از دست داده اما در گذشته هرگز برای تزیین صرف به کار نمی‌رفته است. این‌ مراتب میان نقاشی سنتی و غیر سنتی مشترک است، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است:تفاوت‌ نقاشی غربی و نقاشی شرقی از کجا نشأت می‌گیرد؟ در اینکه یک صورت خیالی چگونه برصفحه‌ی‌ بوم یا کاغذ نقش می‌پذیرد نظریات مختلفی وجود دارد. خیال عالمی شفاف‌ است و تصویر خیالی‌ می‌تواند به همان شفاقیت‌ در یک اثر هنری شکل‌ بگیرد،اما از آنجا که این‌ تصویر خیالی با علوم‌ مختلفی که بشر به آن‌ وقوف دارد ممزوج می‌شود، شفافیت و زلالی خود را از دست می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.