خلاصه ماشینی:
مانی اعتقاد داشت که به کمک تزیین و نقاشی و نگارگری،مفاهیم خاص فلسفی و حکمیاش بهتر میتواند به مخاطبین منتقل شود؛یعنی مانی اوّلین کسی بود که در تاریخ بشرّیت به این عقیده و تفکر رسید که تصویر و آرایش برای درک مفاهیم پیچیدهی ایدئولوژی میتواند مؤثر باشد و این امر پسندیده،بعد از او به تمام دنیا رسوخ کرد و همهی دنیا این کار بسیار ارزشنمد را از ایرانیها تقلید کردند و به عبارتی میتوان گفت که پدر lllustration یا تصویرگری کتاب،مانی نقاشی است.
چرا نباید ما هنر گذشتهی خود را که تمام مطالب آن ثبت و ضبط گردیده به جوانان امروز معرفی کنیم؟همواره کسانی در این سرزمین بودهاند که بدون جیره و مواجب حافظان واقعی فرهنگ و هنر این مملکت بودهاند و هیچگونه وابستگیای هم به دولت نداشته و در خلوت خود نشستهاند و کار کردهاند و این میزاث گرانقدر را تا همین امروز برای ما حفظ کردهاند.
هنری که در مساجد و امامزادهها به کار میرود و سالانه میلیاردها تومان برای کاشیکاری خرج میشود و در تمام آن،اصل، طراحی این نقوش است و یا بعد از نفت،یکی از صادرات بزرگی ما هنر فرش ماست.
در همین چند دههی گذشته در این زمینه برای کل کشور برنامهریزی شد و وزارت فرهنگ به وجود آمد و دانشکده و مدرسهی هنری درست شد-شاید من بعد از انقلاب هزار بار این مطلب را گفتهام-یک فرانسوی فراماسون موسوم به موسیو آندره گودار وارد صحنه شد که آرشیتکت هم بود و یکی از آثار او همین موزهی ایران باستان است که به سبک ایوان مداین ساخته شده است.